Sökning: "Varumärkesanvändning"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Varumärkesanvändning.
1. Varumärkesanvändning – En analys av rekvisiten i 1 kap. 10 § 1 st. 1 p. varumärkeslagen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The meaning of an exclusive right is that a trademark owner has the right to prevent a third party from using the owner’s trademark. The exclusive right only applies if there is a trademark use, which means that the necessary requirements “use”, “for goods or services” and “in the course of trade” must be met. LÄS MER
2. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER
3. Varumärkesanvändning - En undersökning av begreppets innebörd och inverkan på ensamrättens omfattning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : En varumärkesinnehavares ensamrätt medför en rätt att hindra andra från att använda det skyddade varumärket. Ensamrätten omfattar dock endast användning som sker för varor eller tjänster i näringsverksamhet. Varumärkesrätten innehåller endast exempel på vilka handlingar som en varumärkesinnehavare kan motsätta sig. LÄS MER
4. Sökordsannonsering i ljuset av god marknadsföringssed : varumärkesanvändning och jämförande reklam
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Keyword advertising is based on advertisers buying keywords, brands if they so wish, with a search engine service to optimize their marketing by ads or websites linked to the purchased keyword to rank as high as possible among the organic and sponsored search lists. Regarding this type of marketing, the European Court and the Swedish Market Court made clear that the trademark holders of famous brands can not prevent a competitor from using the brands as a keyword for their own ads if the use merely indicates that the competitor offers an alternative to the protected brand's products or services. LÄS MER
5. Användning av annans varumärke i egen marknadsföring : Om gränsdragningen mellan varumärkesanvändning, varumärkesintrång och kompatibilitetsundantaget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER