Sökning: "Vygotsky proximal"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden Vygotsky proximal.

  1. 11. "Vi lär av varandra" : Den mångkulturella skolan

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Olimpia Pandelara Zackrisson; [2020]
    Nyckelord :Multiculturalism; learning; sociocultural perspective; proximal development zone; Mångkultur; lärande; sociokulturellt perspektiv; proximala utvecklingszon;

    Sammanfattning : Bakgrund: I denna globaliserade värld påverkar situationer som inträffar på andra platser i världen även oss i Sverige. Dessa förändringar i det svenska samhället kan även påverka skolan som får nya utmaningar. Elevunderlaget har blivit mer heterogent med elever från olika länder vilket kräver nya sätt att lära på. LÄS MER

  2. 12. The Use of Film-based Strategies for Increasing Student Interaction and Oral Production in the Swedish EFL Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ana Isabel Elena Ramos; [2020]
    Nyckelord :: films; Swedish EFL students; Multimedia Teaching Theory; speaking; interacting.;

    Sammanfattning : This paper provides an investigation of recent empirical research from the EFL literature on the advantages and possible problems that may occur when using films in Swedish upper secondary schools to increase student interaction and oral production during English lessons. Also examined is what specific film-based teaching strategies educators can utilize to increase the level of speaking and interacting in the English classrooms for Swedish secondary-school students. LÄS MER

  3. 13. Högläsning på högstadiet: elever och lärare om högläsning av skönlitteratur

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Elin Åkesson; [2019]
    Nyckelord :högläsning; högstadiet; skönlitteratur; elevers inställning; reading aloud; secondary school; literature; students´ attitude; Svenska; svenskundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka högläsning i dagens svenska skola. Som teoretiskt ramverk används Judith Langers litterära föreställningsvärldar och Lev Vygotskys zone of proximal development. Genom intervjuer med fyra lärare undersöks första syftet. LÄS MER

  4. 14. Pianoundervisning - grupp eller enskilt? : Hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sanna Forsgren; [2019]
    Nyckelord :piano; pedagogy; didactics; methodology; piano teaching; group education; individual teaching; piano; pedagogik; didaktik; metodik; pianoundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en jämförelse mellan hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform, i detta fall enskild undervisning eller gruppundervisning. Tre pianopedagoger har intervjuats och sex observationer har genomförts. LÄS MER

  5. 15. Tre fält för interaktioner : En observationsstudie med fokus på ledarskapande i undervisningsgrupper inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Bergkvist; Vanessa Kirlic; [2019]
    Nyckelord :ledarskap; grupper; artefakter; kommunikation; ledare; den proximala utvecklingszonen; interaktion;

    Sammanfattning : ABSTRACT The purpose of this study was to investigate leadership creation in group interactions in higher education. The study is based on three issues: “What does leadership creation show during lectures, seminars and group work?”, “Which strengths with leadership creation are made visible in group interactions in the three types of teaching?” and “What weaknesses with leadership creation are made visible in group interactions in the three types of teaching?”. LÄS MER