Sökning: "alternativ undervisningsmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden alternativ undervisningsmetod.

  1. 1. Läshunden i klassrummet : Ett alternativt sätt att lära elever att läsa.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Haavisto; [2021]
    Nyckelord :läshund; läsinlärning; motivation; alternativ undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om läshundens roll i klassrummet samt vilken inverkan läshunden har vid elevers läsinlärning. Vidare berör denna kunskapsöversikt även huruvida läshunden kan används för att påverka elevers motivation och inställning till att läsa, samt vilka för- och nackdelar forskningen påvisar med att använda läshunden som ett pedagogiskt arbetsverktyg. LÄS MER

  2. 2. Bollspel i idrottsundervisningen : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare förhåller sig till bollspel i idrottsundervisningen

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Wedfelt; [2020]
    Nyckelord :Idrottslärare; idrottsundervisning; bollspel; bollekar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i skolans senare del åk7-9 förhåller sig till bollspel i skolundervisning samt om deras smak för bollspel påverkar valet av aktivitet. Utifrån detta syfte har följande frågeställningar grundats. LÄS MER

  3. 3. TAKK utifrån ett relationsdidaktiskt fokus : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på användning av TAKK

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Nilsson; Nina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation; TAKK; språkutveckling; kommunikation; didaktik; relationsdidaktiska modellen; förskola; barn.;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om förskollärares perspektiv på användning av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation med förkortning TAKK. De två frågeställningar som guidar studien är följande: Varför väljer förskollärarna att använda TAKK i förskolans verksamhet? och Hur kan användningen av TAKK gå till i förskolans verksamhet enligt förskollärarna? Studiens teoretiska utgångspunkt är didaktiskt perspektiv där den relationsdidaktiska modellen är i fokus för att skapa en fördjupad förståelse för förskollärares perspektiv på användning av TAKK. LÄS MER

  4. 4. Imitera mera : nyttan av färdiga exempellösningar i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Helene Brunday; [2019]
    Nyckelord :math education; imitative learning; sample solutions; cognitive load; matematikundervisning; imitativt lärande; exempellösningar; kognitiv belastning;

    Sammanfattning : Som ett svar på att den svenska skolans matematikundervisning är i behov av ett lyft har denna studie utförts. Målet har varit att kunna uppvisa en idé gällande hur gymnasieskolans matematikundervisning kan individanpassas till följd av en utökad och mer riktad användning av exempellösningar. LÄS MER

  5. 5. En värld i förändring : En litteraturstudie om utbildning för hållbar utveckling och deliberativa samtal i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sofie Ståhlgren; Axel Skärvall; [2019]
    Nyckelord :Sustainable Development; Deliberative Communication; Education; Education for Sustainable Development; Teaching Methods; Implementation; Upper Secondary School; Students; Teachers; Hållbar utveckling; Deliberativa samtal; Utbildning för hållbar utveckling; Undervisningsmetod; Implementering av utbildning för hållbar utveckling; Gymnasiet; Elever; Lärare;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolans läroplan understryker att undervisning ska ge elever de väsentliga insikter som krävs för att förstå hur de själva kan främja en hållbar utveckling (Skolverket 2011: 7). Denna litteraturstudie syftar huvudsakligen till att undersöka huruvida implementeringen av utbildning för hållbar utveckling har främjat elevers förståelse för hållbar utveckling. LÄS MER