Sökning: "arg barn"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden arg barn.

  1. 1. "Varför blir trollet arg?" : Förskollärares resonemang kring att stötta barns utveckling av kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Edeborg; Linnéa Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; kritisk literacy; självförtroende; informationssamhälle; källkritik; barns utveckling; undervisning; konflikthantering; barns behov;

    Sammanfattning : Barn lever i ett informationssamhälle där de redan i tidig ålder behöver ta ställning till vad de möter i olika medier, något som kan vara nog så svårt även för vuxna. I detta arbete avhandlas barns utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER

  2. 2. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  3. 3. "Jag ser att du är arg, men det är inte okej att kasta!" : En kvalitativ studie som belyser förskollärares syn på och tillämpning av intoning i kontakt med barn i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Hauguth; Anna Thomsson; [2020]
    Nyckelord :Attunement; attachment; circle of security; dismissing; Intoning; anknytning; trygghet; avledning; trygghetscirkeln.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare ser på och tillämpar intoning i kontakt med barn i förskolan. Det är en kvalitativ studie vilken grundar sig i viljan att öka förståelse för barns behov av trygghet samt en god anknytning till vuxna för att ha förutsättning att lära. LÄS MER

  4. 4. Jag får inte berätta för då blir pappa arg… : En studie om förskollärares olika berättelser kring barn som antas leva i otrygga hemmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennifer Dahlin; Sofie Strömqvist; [2020]
    Nyckelord :Otrygga hemmiljöer; anknytning; kompletterande anknytningsperson; barns välbefinnande; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Barnkonventionen lyfter vårdnadshavarnas övergripande ansvar för barnets utveckling ochhur de uppfostras, dock med hjälp från staten om det behövs. I de fall där vårdnadshavarnainte klarar av att ge barnen goda uppväxtvillkor kan förskolan komma att bli viktig. LÄS MER

  5. 5. Känslor, våld och en gnutta hjälp : En fenomenologisk studie om förskolebarns upplevelser och beskrivningar av konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jasmin Persson; [2020]
    Nyckelord :Konflikter; barns perspektiv; fenomenologi; förskolebarn; essens; fenomen; livsvärld; upplevelse; erfarenheter;

    Sammanfattning : Det problemområde som föreliggande studie grundar sig på är att det finns ett behov av forskning som utgår från barns perspektiv på konflikter. Därmed är studiens syfte att närma sig barns livsvärldar för att synliggöra och beskriva deras erfarenheter av fenomenet konflikter i förskolan och lyfta fram barnens röster. LÄS MER