Sökning: "barn program genus"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden barn program genus.

  1. 1. Var är min identitet? : En intersektionell förståelse av representation i UR:s program ”Tripp, Trapp, Träd”

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kevin Singh Olausson; Ida Meuller; [2022]
    Nyckelord :Identitet; representation; intersektionalitet; tv för barn; barnkultur; förskola; genus; etnicitet; ålder; sexualitet; funktionsvariation; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka identitetskategorier som representeras i tv riktad till barn i förskola, och vidare problematisera representationen genom ett intersektionellt perspektiv med fokus på hur olika identitetskategorier samverkar i konstruktionen av identitet. Studien utgår från en tematisk analys av UR:s program “Tripp, Trapp, Träd”. LÄS MER

  2. 2. Genus och stereotyper i Mumindalen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Amalia Hallin Dahl; [2021]
    Nyckelord :barn; genus; könsroller; stereotyper; mumin; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag analyserat hur karaktärerna i tv-serien I Mumindalen framställs ur ett genusperspektiv. Att valet föll på tv-serien hade främst att göra med att jag såg hur barn bearbetar det de ser genom den fria leken och önskade därför undersöka närmare vad som egentligen förmedlas via tv-program för barn. LÄS MER

  3. 3. Finns det någon annan som ser ut som jag? : En studie om och hur mångfald är inkluderad i UR:s program för barn i förskoleåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Melina Eriksson; Alexandra Henning; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Mångfald; Media; Diskurser; Normer; Makt; Genus; Etnicitet; Funktionalitet; Diskriminering; Poststrukturalism; Multimodal diskursanalys; UR; Barnprogram;

    Sammanfattning : I denna studie har vi studerat om och hur mångfald är inkluderat i TV-program som används i förskolan med hjälp av det poststrukturalistiska perspektivet. Med en normkritisk blick på samhälleliga normer om kön, könsuttryck, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionalitet har vi studerat vilka individer som blir representerade genom gestaltade karaktärer samt hur dessa individer representeras. LÄS MER

  4. 4. "För sista gången Terry, ta av dig klänningen!" : Framställningar av flickor, pojkar och funktionsvariationer i TV-program riktade till barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Järvenpää; Maria Lagnebratt; [2019]
    Nyckelord :innehållsanalys; normkritik; genus; funktionsvariation; TV-program; stereotyp;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett normkritiskt perspektiv undersöka hur flickor, pojkar och funktionsvariationer framställs i TV-program riktade till barn. Totalt har egenskaper, beteenden och attribut analyserats hos 69 karaktärer, fördelade på 10 TV-program och 20 episoder. LÄS MER

  5. 5. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nyman Holkkola; Yvette Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Barns lek; populärkultur; förskola; genus; normer;

    Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER