Sökning: "barn som objekt i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden barn som objekt i skolan.
1. Recommending digital books to children : Acomparative study of different state-of-the-art recommendation system techniques
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Collaborative filtering is a popular technique to use behavior data in the form of user’s interactions with, or ratings of, items in a system to provide personalized recommendations of items to the user. This study compares three different state-of-the-art Recommendation System models that implement this technique, Matrix Factorization, Multi-layer Perceptron and Neural Matrix Factorization, using behavior data from a digital book platform for children. LÄS MER
2. "Den här skolan e ju ändå rätt så fin" : Barns tankar om platser i fritidshemmets utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att förstå hur barn på ett ur- och skur fritids förhåller sig till sin utemiljö. Mer specifikt ville vi ta reda på vilka platser som upplevdes roliga, tråkiga, lugna, vilda, vackra respektive fula. LÄS MER
3. Livet mellan träden : Ett arbete om livet förbi skogens stigar
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Detta examensarbete har genomförts i samarbete med Åkerskolan i Strängnäs kommun och med stöd från Tekniska museet i Stockholm. Eleverna som har deltagit i studien går i årskurserna 1-4. LÄS MER
4. Vi ungdomar har också åsikter att säga : En fenomenografisk analys av ungdomars perspektiv på delaktighet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studierSammanfattning : Alla barn har enligt barnkonventionen rätten att tillåtas att fritt uttrycka sina åsikter. Därtill åligger det samhället ett ansvar att ta tillvara på de ungas engagemang och lyssna till deras synpunkter, idéer och förslag. LÄS MER
5. Leken skapar platsen, platsen skapar leken : En studie om hur skolgården kan främja fysisk aktivitet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur barns möjlighet till lek och rörelse påverkas av skolgårdens fysiska utformning. Syftet med undersökningen är att med bakgrund till tidigare forskning, platsobservation och intervjuer vid Sundby skola analysera hur utformningen av en skolgård kan uppmuntra till fysisk aktivitet. LÄS MER