Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pedagogers relationella förhållningssätt - en förutsättning för barns delaktighet och inkludering : En kvalitativ studie som synliggör elva förskollärares erfarenheter av inkluderingsarbete genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Madelene Nertoft; Åsa Björkendal; [2021]
    Nyckelord :teacher approach; learning environment; inclusion; participation; aesthetic learning process; preschool; Pedagogers förhållningssätt; lärmiljö; Inkludering; delaktighet; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att undersöka förskollärares uppfattning om hur de gör alla och varje barn delaktiga genom arbete med estetiska lärprocesser, vilket tog sin utgångspunkt i att vi såg att förskollärares perspektiv på hur arbetet genom estetiska lärprocesser gör barn delaktiga och inkluderade inte framkom tydligt i forskning. Eftersom vårt syfte har varit att lyfta förskollärares positiva aspekter av inkluderingsarbete genom estetiska lärprocesser har det under arbetets gång varit utmanande att synliggöra kritiska perspektiv kring forskning och det fenomen vi undersökt. LÄS MER

  2. 2. Vem har ansvar över de utsatta filippinska barnen? : En kvalitativ studie om svenska aktörers arbete kring live-streamade sexuella övergrepp på filippinska barn

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Cassandra Bergström; Tove Helgodt; [2020]
    Nyckelord :Online sexual exploitation of children; OSEC; WCST; Live-streamed child sexual abuse; Philippines; Child victim; Child; Internet; Social work; Globalization; Technique; Livestreamade sexuella övergrepp; Sexuell exploatering; Barn; Internet; Sexuella övergrepp; Webbkamera; Livesända övergrepp; Filippinerna; Socialt arbete; Globalisering; Teknik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker olika svenska aktörers arbete mot live-streamade sexuella övergrepp på filippinska barn samt deras syn på ansvarstagande gällande fall där svenska förövare begår detta brott. Det finns fyra svenska rättsfall där svenska män dömts för att ha beställt, regisserat och bevittnat sexuella övergrepp på barn i dagsläget. LÄS MER

  3. 3. Barnfokus i skolbibliotekspolitiken : En jämförelse över hundra år via bibliotekspolitiska dokument

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Jönehall; Pontus Knast; [2017]
    Nyckelord :skolbibliotek; barnfokus; bibliotekspolitik; elever; skolbibliotekarier; läsfrämjande; demokrati;

    Sammanfattning : In 1911, library pioneer Valfrid Palmgren was the first Swedish person to publish a political plan for school libraries. Our purpose of this study is to compare Palmgren's document to the SOU 2012:65, one of the most recent policy documents for school libraries, and investigate whether the political point started from the children and young people when scheduled school libraries and its activities. LÄS MER

  4. 4. Förskolläraryrket : ett uppdrag, flera föreställningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elinor Keiriö Östlin; Malin Kvarnström; [2017]
    Nyckelord :Phenomenographical perspective; preschool teacher profession; perception; Fenomenografi; Förskolläraryrkets roll; föreställningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to get hold on the different perceptions preschool teachers have about their own profession. We have noticed that there are many studies about the profession of preschool teachers according to scientists and students who study to be preschool teachers, but there are not so many studies where the preschool teachers themselves give their point of view. LÄS MER

  5. 5. Barnets röst på nätverksmöten. Hur framförs den?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Centrum för social och affektiv neurovetenskap (CSAN)

    Författare :Lisbet Karlstrand; Katharina Sonesson; [2016]
    Nyckelord :network meeting; the voice of the child; the child´s participation; system theory; ecological system theory; nätverksmöte; barnets röst; barnets delaktighet; systemteori; utvecklingsekologisk teori;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa studie visade professionellas beskrivning av hur barnets röst framförs vid nätverksmöten. Studien beskrev även vad som påverkar och vem som bedömer barnets deltagande på ett nätverksmöte. Tio terapeuter vid barn- och ungdomspsykiatrin i sydöstra Sverige intervjuades med hjälp av en semistrukturerad frågeguide. LÄS MER