Sökning: "barns psykosociala utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden barns psykosociala utveckling.

  1. 1. "Många placeringar som har krävt mycket resurser har gjort att vi andra får stå tillbaka" : En intervjustudie om biologiska barns erfarenheter av familjehemsplaceringar – ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Massara Daddi; Dalida Jabbo; Amanda Mörk; [2023]
    Nyckelord :Family home placement; biological children; psychosocial development; retrospective perspective; Familjehemsplacering; biologiska barn; psykosocial utveckling; retrospektivt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vuxna biologiska barns erfarenheter av att vara familjehem och hur familjehemsplaceringarna har påverkat de biologiska barnen. Studien undersöker om den psykosociala utvecklingen har påverkat de biologiska barnen, hur erfarenheterna av att växa upp som biologiskt barn i familjehem har påverkat de vuxna individernas nuvarande livssituation och hur de biologiska barnen upplevde sin delaktighet i beslut gällande familjehemsplaceringar. LÄS MER

  2. 2. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maja Höglund; Annelie Jartelius; [2023]
    Nyckelord :Resilience; coping strategies; children; upbringing; substance use disorder; parents; Resiliens; copingstrategier; barn; uppväxt; missbruk; föräldrar;

    Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER

  3. 3. Vad alla föräldrar behöver veta : En kvalitativ intervjustudie om BVC:s syn på hur man kan främja sitt barns psykosociala hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Julia Aldén; Alexandra Johansson; [2022]
    Nyckelord :children; parents; psychosocial health; psychosocial development; resilience; barn; föräldrar; psykosocial hälsa; psykosocial utveckling; resiliens;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att utifrån BVC-personalens skildringar synliggöra hur föräldrar kan främja sitt barns psykosociala hälsa och därmed motverka framtida risker. Fyra semistrukturerade intervjuer med BVC-sköterskor genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Att främja barns utveckling, psykosociala hälsa och välbefinnande genom musik i skolan : En kunskapsöversikt

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Christina Illmayr; [2021]
    Nyckelord :music; music lessons; school; school environment; group processes; children’s personality processes; children’s cognitive processes; contribution to society; psychosocial factors; resources.; musik; musikundervisning; skola; skolmiljö; grupprocesser; barns personlighetsprocesser; barns kognitiva processer; bidrag till samhället; psykosociala faktorer; resurser.;

    Sammanfattning : This thesis’ purpose is to review how music in school settings contributes to children’s development, psychosocial health, and well-being. The undertaken method is a compilation of current research which focuses on different themes within the field of music in school settings: group processes, personality processes, cognitive processes, and contribution to society. LÄS MER

  5. 5. Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Grönstrand; Hanna Andersson Granström; [2018]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärandemiljö; specialpedagog; åldersblandad och åldershomogen barngrupp;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractCecilia Grönstrand och Hanna Andersson Granström (2018) Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan (The significance of age composition for preschool children in need of special support). Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER