Sökning: "barns rättigheter till utbildning"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade orden barns rättigheter till utbildning.

  1. 6. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Chantana Eriksson; [2023]
    Nyckelord :AAC; linguistic vulnerabilities; multilingualism; multilingual children; picture cards; preschool; participation; participation model; AKK; bildstöd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flerspråkighet; flerspråkiga barn; förskola; språklig sårbarhet.;

    Sammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER

  2. 7. En färgblind och föredömlig människorättsstat? : En studie om betydelsen av att motarbeta rasism i syfte att säkerställa Barnkonventionens efterlevnad

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Elin Benedictsson; [2023]
    Nyckelord :children s rights; racism; racial discrimination; human dignity; racialization; segregation; racial inequality; hate speech; racial profiling; right to education; international human rights; elimination of racial discrimination; islamophobia; afro-swedes; non-discrimination; barns rättigheter; Barnkonventionen; rasism; rasdiskriminering; Rasdiskrimineringskonventionen; FN; rätt till utbildning; ojämlikhet; rasprofilering; rasistisk hatpropaganda; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : In this thesis, I have studied the United Nations concluding observations on Sweden in relation to international human rights obligations. Specifically, in regards to the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) and the Convention on the Rights of the Child (CRC). LÄS MER

  3. 8. Barns rätt till utbildning : likvärdighet, ansvarsfördelning och implementeringsskyldighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Tella Liinason; [2023]
    Nyckelord :Barns rättigheter; folkrätt; decentralisering; rätt till utbildning; likvärdighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Barn ska få inflytande men inte över allting : En fenomenografisk studie om förskollärares föreställningar om barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Johansson; Melina Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Children´s rights; influence; participation; phenomenographic; preschool; Barns rättigheter; delaktighet; fenomenografi; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to contribute with increased knowledge regarding preschool teacher’s notions of children’s participations and influence in preschool. To find out about this we used semi-structured interviews as a method when we interviewed eights preschool teachers in four different preschools in the same municipality. LÄS MER

  5. 10. Barns rättigheter till en likvärdig utbildning : En studie om barnets rätt till hjälpmedel och stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emelie Sköld; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Aid; children with special needs; inclusion; preschool teacher; professional way of working; Barn med särskilda behov; förskollärare; hjälpmedel; inkludering; professionellt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur förskollärarna arbetar med barn som är i behov av särskilt stöd, hur barnen inkluderas i undervisningen och vilka hjälpmedel och resurser de har att tillgå, samt om förskollärarnas arbetssätt och kompetens har betydelse i verksamheten. Genom en kvalitativ metod har strukturerade intervjuer av fyra förskollärare genomförts i Gävle kommun. LÄS MER