Sökning: "berättelser om vänskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden berättelser om vänskap.

  1. 1. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Liebl; [2022]
    Nyckelord :övergångsrit; ungdomskultur; religion; att bli vuxen; film; tematisk analys; Arnold van Gennep; Thomas Ziehe;

    Sammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER

  2. 2. Jag ville tillrättavisa, inte mötas : En essä om svåra och problematiska möten med vårdnadshavare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tonnie Nilsson; Jenny Pierson; [2020]
    Nyckelord :Violations; Threats; Equal treatment; Preschool; Ethics of Proximity; Phenomenology; Hermeneutics; Relationships; Grounds for Discrimination; Laws; Kränkningar; Hot; Likabehandling; Förskola; Närhetsetik; Fenomenologi; Hermeneutik; Relationer; Diskrimineringsgrunderna; Lagar;

    Sammanfattning : I denna essä som vi tillsammans har skrivit har vi först och främst utgått från kränkningar och hot i förskolan, kränkningar och hot som kommer från vårdnadshavare. Även hur vi i förskolan arbetar med likabehandling, och vad det kan få för konsekvenser av att utsätta någon för kränkningar och hot, genom exempelvis de lagar vi har att förhålla oss till i den svenska förskolan. LÄS MER

  3. 3. ”Det är därför man går här, vi har ju problem allihop i klassen” : En livsberättelse om två grundsärskoleelevers erfarenheter från sin skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Monia Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Relationships; Special School; Developmental Disabilities; Treatment; Experiences; Relationer; Grundsärskola; Utvecklingsstörning; Bemötande; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i två grundsärskoleelevers erfarenheter av hur de har blivit bemötta i skolan. Studien är gjort utifrån forskningsansatsen livsberättelse för att på bästa sätt ge studiens informanters röster mest rättvisa. LÄS MER

  4. 4. Könsnormer i elevers berättande texter : En studie av elevtexter från årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cornelia Lundberg; Anna Löfstaf; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadiet; elevtexter; textanalys; normkritik; könsnormer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och jämföra könsnormer i berättande texter skrivna av flickor respektive pojkar i årskurs 2. Vi undersöker hur fördelningen mellan karaktärer av kvinnligt och manligt kön ser ut i flickors och pojkars texter. LÄS MER

  5. 5. SINNLIG (sensuous) in Beijing : towards an Artistic Ethnography

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för skådespeleri

    Författare :Back Åsa; [2018]
    Nyckelord :place; encounter; senses; movement; artistic ethnography; documentary theatre; self and other; exoticism; representation; authenticity; freedom of expression; artistic freedom; China; Chinese theatre; plats; möte; sinnen; rörelse; konstnärlig etnografi; dokumentär teater; exotism; representation; autenticitet; yttrandefrihet; konstnärlig frihet; Kina; kinesisk teater;

    Sammanfattning : Projektet bygger på åtta veckors fältarbete på en oberoende teater i Peking våren 2017,baserat på antropologisk och konstnärlig metod. Det är ett försök att utveckla begreppet konstnärlig etnografi, samt tillämpa det praktiskt. LÄS MER