Sökning: "book selections"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden book selections.

  1. 1. Skönlitteratur - vägen till läsmotiverade elever? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare anser att skönlitterära bokval och arbetsmetoder påverkar elevers läsmotivation och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Almqvist Johansson; [2020]
    Nyckelord :Motivation; intrinsic and extrinsic motivation; reading development; book selections; fiction; Motivation; inre och yttre motivation; läsutveckling; bokval; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad klasslärare som arbetar i årskurs F–3 anser påverkar elevers läsmotivation samt hur de uppfattar att skönlitterära bokval och arbetsmetoder påverkar elevernas läsmotivation och läsutveckling. Bakgrundsavsnittet inleds med en redogörelse för hur inre och yttre motivation samt hur bokval och arbetsmetoder påverkar elevernas läsmotivation och läsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Högläsningssituationen är en samtalsarena : En kvalitativ studie om förskollärares pedagogiska arbete kring högläsning i en flerspråkig barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Apelgren; Carolina Högberg; [2020]
    Nyckelord :artefacts; education planning; multilingual children s group; process languages; reading aloud; Artefakter; flerspråkig barngrupp; högläsning; pedagogisk planering; processa flerspråkighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to visulise how preschool teachers work pedagog- ically around reading aloud in a multilingual children's group. We want to in- vestigate preschool teachers' reasoning and planning around the reading situa- tion to see what pedagogical purpose that situation can have and what place it takes in the preschool activities. LÄS MER

  3. 3. Appar i matematikundervisningen : En intervjustudie om lärares användning av appar i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning

    Författare :Ylva Gunnarsdotter; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; ICT; Tablets; Apps; Year 1-3; Matematik; IKT; Surfplattor; appar; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : I skolans matematikundervisning inkluderas ibland surfplattor och appar. En app är ett dataprogram som används på surfplattor. Syftet med denna studie är att bilda kunskap om hur lärare i årskurs 1–3 undervisar matematik med hjälp av olika appar. LÄS MER

  4. 4. Barnlitteraturen i förskolan : En normkritisk studie av bokval, utbud och skildringar av genus

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Burström; Nathalie Pihl; [2017]
    Nyckelord :Norm-critical; gender; preschool; children s literature; Normkritik; könsnormer; genus; förskola; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och synliggöra hur barnlitteraturen på fyra olika förskolor valdes ut, om en medvetenhet kring val av normkritiska barnböcker gällande kön och genus finns samt att synliggöra hur kön och genus gestaltas i de fyra populäraste barnböcker på dessa förskolor. Studien genomfördes genom intervjuer, litteratursociologiska kartläggningar och text-och bildanalyser utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. På vilka grunder väljs en barnbok? : En studie om förskollärarnas dilemman i det aktiva bokvalet och dess konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann-Louise Hilmersson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Book selection; Language development; Entertainment; Emotions; Fantasy; Förskola; Bokval; Språkutveckling; Underhållning; Känslor; Fantasi;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker principer och konsekvenser av vad som kännetecknar grunderna i förskollärares bokval till barngruppen. Syftet är att visa om förskollärare beaktar både pedagogiska och underhållande aspekter, om deras egna känslor för böckerna påverkar deras bokval och i så fall på vilka sätt. LÄS MER