Sökning: "da Mannen"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden da Mannen.

  1. 1. En tvärsnittsstudie som belyser skillnader mellan gymnasieelevers fysiska aktivitetsnivåer

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Adam Brhane; William Olsson Lejeune; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieelever; idrott; hälsa; folkhälsa; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien var att undersöka om gymnasieelever når upp till rekommendationerna för fysisk aktivitet samt undersöka om det fanns några skillnader mellan eleverna. Den primära frågeställningen undersökte skillnader i fysisk aktivitet mellan könen. LÄS MER

  2. 2. Förväntansfull men inte förberedd : En studie kring hur demografiska faktorer, psykologiska bias och risktagande samvarierar med generation Y:s privata pensionssparande

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Edit Håkansson; Lisa Nordlöf; [2022]
    Nyckelord :Generation Y; psychological bias; risk-taking; demographic factors; private retirement savings; gender differences; Generation Y; psykologiska bias; risktagande; demografiska faktorer; privat pensionssparande; könsskillnader;

    Sammanfattning : Bakgrund: Generation Y kan inte förvänta sig samma kompensationsgrad vid sin pension som tidigare generationer. Det beror på två saker, för det första har det svenska pensionssystemet genomgått en reformering år 1999, och för det andra så har generation Y:s en sen etableringsålder på arbetsmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Den skickliga expertisen och den plikttrogna husmodern : En kvalitativ undersökning av mannen och kvinnan i Husmors Filmer ifrån 1953 - 1975

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hampus Götesson; [2021]
    Nyckelord :Husmoder; husmödrar; husmorsfilmer; husmorsfilm; spelfilm; folkhemmet; folkhem; filmanalys; genusanalys; genusgeografi; maskulinitetsteori; Hirdman; Connell; rörelsemönster; könsmönster; kvinnohistoria; genuspresentation; genusfilm; filmteori;

    Sammanfattning : Uppsatsen fokuserar sig på framställandet av mannen och kvinnan i Husmors Filmer under 1953 – 1975. Husmors Filmerna riktade sig till husmodern i hemmet och koncentrerade sig dels på hemmets faktorer så som matkultur, inredning och bohag, men även dels på olika hushållstekniker som städning och matlagning där husmodern ständigt var i fokus. LÄS MER

  4. 4. Makt- och genusrelationer i års- och hållbarhetsrapporter : En kvantitativ innehållsanalys om avbildning och reproducering av könsroller utifrån bilder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Maria Ivic; Anna Österberg; [2021]
    Nyckelord :gender; sex; power dynamics; representations; portrayals; The Big Four; annual- and sustainability reports; content analysis; feminist perspectives; critical accounting; genus; könsroller; maktrelationer; avbildning; reproducering; The Big Four; års- och hållbarhetsrapporter; innehållsanalys; feministiska perspektiv; critical accounting;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus- och maktrelationer avbildas samt reproduceras genom bilder från The Big Fours års- och hållbarhetsrapporter. Tidigare forskning har klarlagt behovet att på ett adekvat sätt särskilja mellan kön och genus inom kritisk redovisningsforskning. LÄS MER

  5. 5. Att synliggöra De Andra : En kvalitativ läromedelsanalys av mångfald i tre historieläroböcker för årskurs 4 – 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Beatrice Bråstad; Elin Skarin; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; mångfald; intersektionalitet; identitet; normer; maktstrukturer; historieläroböcker; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfald representeras i tre historieläroböcker för årskurserna 4–6 utifrån ett intersektionellt perspektiv med utgångspunkt i normer och maktstrukturer. Följande frågeställningar ligger till grund för analysen: I vilken utsträckning och i vilka sammanhang representeras annan etnisk eller utomeuropeisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, kön, annan könsidentitet eller annat könsuttryck, sexuell läggning samt funktionsnedsättning i de valda historieläroböckerna? Vilka normer och maktstrukturer reproduceras i de valda historieläroböckerna utifrån ett intersektionellt perspektiv? Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys av text, bildtext och bilder. LÄS MER