Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När relationen står på spel - Att vara vårdnadshavare till ett barn med problematiskt dataspelande

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marie Werner; [2023]
    Nyckelord :Gaming; dataspel; beroende; relation; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, twelve guardians of eleven different children with problematic gaming behaviour were interviewed and provided their view of the relationship with the child and their perceived need for support. The guardians were asked to describe the relationship with the child with problematic gaming based on the aspects of transparency, rules/limits, and socialising. LÄS MER

  2. 2. ”Jag brukar läsa undertexter om jag inte hör vad de säger” : En studie om barns läsvanor på fritiden i det digitaliserade samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Therese Kreku; [2022]
    Nyckelord :Reading habits; reading comprehension; language development; digitalisation; social media; video games; young learners; Läsvanor; läsutveckling; språkutveckling; digitalisering; sociala medier; dataspel; yngre elever;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka yngre barns fritidsläsning med målet att generera kunskap kring vilken kontakt yngre generationer har med skriftspråket idag. Tesen som denna studie utgår ifrån är att skolan behöver ökade insikter i elevers läsvanor eftersom det finns oroväckande trender som visar på att barn generellt läser allt mindre på grund av digitaliseringen. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller inte vara - digitala medier och dataspel på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till digitala medier och dataspel på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Jens Barregren; Linnea Rosin; [2022]
    Nyckelord :samspel; fritidslärare; digitala medier; dataspel; digital lek; SAMR-modellen; fritidshem;

    Sammanfattning : Digitala medier och dataspel utgör ett stort intresse bland barn och ungdomar. Studien har tagit reda på hur fritidslärare förhåller sig till användandet av digitala medier och dataspel som ett verktyg för socialt samspel och lärande i fritidsverksamheten. LÄS MER

  4. 4. Loot boxes - ett nöje för barn eller ett maskerat lotteri?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jesper Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Civilrätt; Komparativ rätt; Socialrätt; loot boxes; marknadsföringslagen; spellagen; marknadsföring mot barn; datorspel; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay examines the new swedish gambling law (2018:1138) and its application on loot boxes within videogames. The purpose of the essay is to examine to what degree the swedish laws gives an effective consumer protection. LÄS MER

  5. 5. Från bok till cyberbok?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Kim Jansheden; [2017]
    Nyckelord :literacy; läsfrämjande; barns läsning; elevers läsning i högstadiet; läsmotivation; förlags- och bokmarknadskunskap; Languages and Literatures; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Ämnet för denna uppsats är högstadieelevers läs- och medievanor och hur deras minskade intresse för skönlitterär läsning kan belysas ur två perspektiv: hur barns literacyutveckling ligger till grund för deras medieanvändning och hur den avgör om de upplever ett medium som omedelbart eller hypermedierat. Syftet är att försöka ta reda på om det finns möjligheter att förena de digitala världar som barn ofta vistas i med skönlitterär läsning. LÄS MER