Sökning: "drum teaching"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden drum teaching.

  1. 11. Lika förutsättningar för lärande : En studie om trumundervisning på musik- och kulturskola ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Johan Ahl; [2016]
    Nyckelord :drum kit teaching; gender perspective; learning; interview; observation; trumundervisning; genusperspektiv; lärande; intervju; observation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett genusperspektiv studera hur trumlektioner genomförs i musik- och kulturskola. Forskningsfrågor är: Vilka förutsättningar för lärande ges killar respektive tjejer i trumundervisning? Hur arbetar trumlärare med det sociala samspelet, val av undervisningsmaterial, kravställningar och förväntningar på sina elever, sett utifrån ett genusperspektiv? För att undersöka detta har tre kvalitativa intervjuer och sex deltagande videoobservationer genomförts. LÄS MER

  2. 12. Motivation inom trumundervisningen: en studie om trumelevers inre och yttre motivation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Stefan Blomdahl; [2012]
    Nyckelord :Inre motivation; yttre motivation; trumspelande; instrumentundervisning; trummor; intrinsic motivation; extrinsic motivation; drumming; instrument teaching; slagverk; Performing Arts;

    Sammanfattning : Motivation in drum education – A study in drum students intrinsic and extrinsic motivation What motivates drum students to practise their instrument? The purpose of this study is to get an insight of what factors motivates to play and prioritize the instrument. Motivation is of both intrinsic and extrinsic nature. LÄS MER

  3. 13. Tekniskt hantverk eller personligt uttryck : Måste man välja?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Martin Forsstedt; [2012]
    Nyckelord :Instrumental teacher; self-expression; crafts; learning; concept; Drum Set; Instrumentallärare; personligt uttryck; hantverk; lärande; begrepp; trumset;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka insikten i hur fördelningen mellan hantverk och uttryck ser ut på trumsetslektioner inom genrerna rock/pop/jazz och hur olika lärare arbetar kring/med begreppen personligt uttryck och hantverk. Jag har intervjuat fyra pedagoger – tre från musikskolan och en från gymnasiet – och använt mig av kvalitativ intervju som metod. LÄS MER

  4. 14. Det genussegregerade klassrummet - Musikpedagogers uppfattning om orsaker till traditionella könsmönster i trumundervisningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Fredrik Berggren; [2011]
    Nyckelord :drums; equality; gender; high school; teacher’s perspective; genus; grundskolan; jämställdhet; lärarperspektiv; trummor; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt musiklärare tycker stereotypa föreställningar om genus påverkar undervisningen i musik i allmänhet och trumundervisningen i synnerhet. Kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare ligger till grund för empirin som tolkas med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  5. 15. Kognitiva övningar för trummisar - En studie i hur trumsetselever påverkas av expressiva samt mentala övningar och vilken inverkan mentala övningar och förberedelser har för professionella trummisar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andreas Sjögestam; [2008]
    Nyckelord :trumslagare; trummisar; drummers; meditation; avslappning; expressivitet; mental förberedelse; relaxation; expressivness; mental preparation; Musicology; Musikvetenskap; Psychology; Psykologi; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på hur trummisar kan lösa mentala blockeringar i sitt musikutövande. I mitt arbete vill jag belysa vikten av expressivt spel och vikten av mentala aspekter i musikutövandet. Det är viktigt att arbeta med mentala "övningar" precis som det är viktigt med praktiska övningar. LÄS MER