Sökning: "empowerment-teori"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet empowerment-teori.

  1. 1. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER

  2. 2. ”De är inte här, så var är de?” : -En kvalitativ studie om professionellas perspektiv och erfarenheter i arbetet med intellektuellt funktionsnedsatta personer som har utsatts för våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Josefine Sommarström; Monika Valanciene; [2023]
    Nyckelord :Social work; public sector; non-profit sector; domestic violence; adults with intellectual disabilities; the perspectives of professionals; Socialt arbete; offentlig sektor; ideell sektor; våld i nära relation; vuxna med intellektuell funktionsnedsättning; professionellas perspektiv;

    Sammanfattning : Personer med intellektuella funktionsnedsättningar är en extra sårbar grupp i frågan om att utsättas för våld i nära relation. Denna uppsats syftar till att undersöka professionellas perspektiv och upplevelser i arbetet med våldsutsatta vuxna som också har en intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 3. Tid och empowerment : - en begreppsanalys

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Anders Englund; [2022]
    Nyckelord :Empowerment; Empowerment theory; Time; Subjective Time Perception; Reflection; Interaction; Health; Circadian time; Empowerment; empowerment-teori; tid; reflektion; subjektiv tidsuppfattning; hälsa; cirkadisk tid; interaktion; perception;

    Sammanfattning : Tid verkar vara en försummad faktor gällande hälsa och livsstil. WHO använder tidsbegreppet för att mäta ohälsa och mortalitet. Mätmetoder som DALY, HALE och YLL inbegriper tid, mätt i livslängd och tid i livskvalitet. Däremot saknas tidsbegreppet i litteratur gällande hälsoresurser, hälsans determinanter och i olika interventioner. LÄS MER

  4. 4. Skolkurativt arbete och Empowerment : En kvalitativ intervjustudie kring Empowerment och dess applicering inom skolkuratorns ramverk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Audrina Handegard; Malin Langörgen; [2019]
    Nyckelord :social work; school counselors; empowerment; school; self-reinforcing; Sweden; socialt arbete; skolkurator; empowerment; skola; självstärkande; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se om det skolkurativa arbetet influeras av empowerment, det vill säga, om skolkuratorerna arbetar utifrån att stärka elevernas egen kapacitet. För att finna svar har fyra skolkuratorer från två olika kommuner, som är verksamma från grundskola till gymnasienivå intervjuas. LÄS MER

  5. 5. Kompetenshöjande insats- vägen tillsjälvförsörjning? : en kvalitativ studie om unga vuxnas deltagandei kompetenshöjande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Julia Becker; Natasha Myllyniemi; [2015]
    Nyckelord :social benefits; unemployment; social services; labour market policy; empowerment; Maslow; försörjningsstöd; arbetslöshet; socialtjänsten; arbetsmarknadspolitik; empowerment; Maslow;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån professionellas kunskaper och unga vuxnas upplevelser undersöka hur bestämmelsen i 4 kap 4 § SoL används i praktiken samt om den möjliggör chansen till självförsörjning. Detta gjordes genom kvalitativa intervjuer med försörjningsstödshandläggare, vägledare och unga vuxna med anknytningar till undersökningsområdet. LÄS MER