Sökning: "estetiska programmet"

Visar resultat 21 - 25 av 207 uppsatser innehållade orden estetiska programmet.

  1. 21. Kroppen, knoppen och musiken : Ett utvecklingsarbete om prestationsångest och scenskräck på estetiska programmet i musik

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Erik Holmbom; [2021]
    Nyckelord :prestationsångest; scenskräck; nervositet; stress;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete handlar om att skapa en förståelse för vad som ligger till grund för presta- tionsångest och scenskräck och hur man kan använda sig av olika fysiska och verktyg för att mot- verka sådana känslor. Under höstens VFU-period så har en ensembleklass bestående av elever från årskurs 2 och 3 haft undervisning där fokuset har legat på att implementera diverse övningar för att lära åstadkomma en större fysisk och psykisk förståelse och kontroll över sin kropp och psyke. LÄS MER

  2. 22. Fuktbetingade rörelser i tak : Veckbildning i tätskikt på tak av trä

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Alexander Persson; Hugo Vikdahl; [2021]
    Nyckelord :moisture; wood; roof; roof decking; roofing membrane; bitumen; folds; creases; drying; dampening; moisture movements; moisture ratio; tongued and grooved board; roof plywood; plywood; fukt; trä; tak; underlagstak; tätskikt; tätskiktsmatta; bitumen; veck; veckbildning; uttorkning; uppfuktning; fuktrörelser; fuktkvot; råspont; råspontlucka; takplywood; plywood;

    Sammanfattning : Veckbildning i bitumenbaserade tätskiktmattor är ett problem som är känt i branschen. Problemet uppstår oftast på underlagstak av trä som är byggda under årets fuktigaste period, oktober-november, och vecken börjar då att bildas i slutet av våren i takt med den ökande solinstrålningen. LÄS MER

  3. 23. Bortom musiken : Om maktrelationer i gymnasieskolans ensembleundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Christopher Lindén; [2021]
    Nyckelord :power relations; ensemble teaching; pop rock; pop- and rock ensemble; practice of genre; group formations; subject positions; positioning; discourse theory; maktrelationer; ensembleundervisning; pop och rock; pop- och rockensemble; ensemble; genrepraktik; gruppbildning; subjektspositioner; positionering; diskursteori;

    Sammanfattning : Den här studien ämnade undersöka utommusikaliska dimensioner av gymnasieskolans ensembleundervisning, med fokus på pop- och rockensemble. Ambitionen var att identifiera möjliga roller och identiteter hos elever för att synliggöra eventuella maktrelationer. LÄS MER

  4. 24. Framtidens mediegeneration : En kvantitativ studie om gymnasieelevers nyhetskonsumtion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hampus Götesson; Erik Björk; [2021]
    Nyckelord :Nyheter; Nyhetskonsumtion; nyhetsvanor; mediekonsumtion; medielandskap; gymnasieelever; Bourdieu; habitus; kapital;

    Sammanfattning : Medielandskapet och mediepubliken har de senaste årtionden blivit alltmer fragmenterat på grund av ett ökat utbud av mediekanaler. Medieforskare vittnar om att gymnasieelevers varierande nyhetskonsumtion även beror på klassrelaterade skillnader. LÄS MER

  5. 25. Semiotiska resurser i ensembleundervisning på det estetiska programmet med inriktning musik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnéa Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Socialsemiotik; semiotiska resurser; ensembleundervisning;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att synliggöra vilka semiotiska resurser musiklärare i ensemble på det estetiska programmet beskriver att de använder och hur resurserna används. Den ena frågeställningen är följande: vilka semiotiska resurser beskriver musiklärare att de använder i ensemble i arbetsprocessen av ett arbetsområde: uppstart av ny låt, arbete med låt och redovisning av låt? Den andra frågeställningen är: hur beskriver musiklärare i ensemble att de använder semiotiska resurser i arbetsprocessen av ett arbetsområde: uppstart av ny låt, arbete med låt och redovisning av låt? För att undersöka detta används semiotiska resurser som teoretiskt perspektiv. LÄS MER