Sökning: "etnisk tillhörighet läromedel"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden etnisk tillhörighet läromedel.

  1. 1. Eurocentrismens konsekvenser för historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Alexandersson; Stephanie Johansson; [2021]
    Nyckelord :Eurocentrism; hegemoni; historiedidaktik; historiemedvetande; identitetsutveckling; interkulturalitet; kanon; marginalisering;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att ta reda på eurocentrismens konsekvenser inom skola och utbildning och de konsekvenser det kan få på elever. Vidare undersöks hur dessa konsekvenser påverkar elevernas identitetsutveckling med hänsyn till etnisk tillhörighet i synnerhet. LÄS MER

  2. 2. Vita varma relationer : En kritisk diskursanalys av hur 'vita' och 'icke vita' barn och föräldrar representeras i läromedel

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jonas Lönnroth; [2021]
    Nyckelord :representation; whiteness; child development; course literature; discourse; normativity; colonialism; representationer; vithet; barns utveckling; normkritik; läromedel; diskurs; kolonialism;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur barn och föräldrar med olika hudfärg och varierad etnisk tillhörighet representeras i ett urval av läroböcker. Böckerna behandlar olika aspekter av barns utveckling och ingår som kurslitteratur på utbildningar inom socialt arbete, psykologi och pedagogik i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Etniciteters varande eller icke varande i en rörlig tid : En studie om läromedel i svenska på gymnasiet ur ett värdegrundsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Haanpää Våhlen; Linnéa Olsson; [2020]
    Nyckelord :Etnisk mångfald; interkulturalitet; etnisk tillhörighet; gymnasieskolans värdegrund; läromedel; Svenska impulser; gymnasium; svenskämnet; svenska;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som intresse att bidra till den interkulturella diskussionen i skolan utifrån värdegrunden. Genom att undersöka hur läromedelsböcker synliggör den etniska mångfalden vilken representeras i skönlitterära texter och bilder åskådliggörs hur läromedelsböcker kan fungera som ett verktyg i denna diskussion. LÄS MER

  4. 4. Är du inkluderad eller exkluderad? : En kvalitativ studie utifrån två läromedel som används på gymnasiet i kursen Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :David Ederyd; [2020]
    Nyckelord :Intersektionalitet; mångkultur; läromedel; didaktik; svenskundervisning; gymnasiet; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om vilka individer som är inkluderade respektive exkluderade i två läromedel. För att bringa klarhet i det undersöker jag vad text och bild förmedlar i förhållande till värdegrunden i läroplanen för gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Heterogenitet eller homogenitet i ett urval av läroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Stadler; [2009]
    Nyckelord :etnisk tillhörighet; funktionshinder; kön; religion; sexuell läggning; läromedelsanalys; tyska; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka som får representera de tyskspråkiga ländernas befolkning i några läromedel i tyska. Undersökningen fokuserar på hur aspekterna etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning skildras i läroböckerna. LÄS MER