Sökning: "få elever att lämna in"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden få elever att lämna in.

  1. 1. Lokalsamhället som klassrum : En kvalitativ studie om SO-lärares syn på utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Zipfel; [2022]
    Nyckelord :outdoor pedagogy; location-based learning; social science subjects; social science teaching; physical activity; local environment; utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; SO-ämnen; SO-undervisning; fysisk aktivitet; närmiljö;

    Sammanfattning : Upplevelser med hjälp av kroppen och användningen av olika sinnen är betydelsefullt för människans lärande. Inlärningsprocessen kan implementeras och förstärkas genom utomhuspedagogik. LÄS MER

  2. 2. Litteratur som verktyg vid språkutveckling : En litteraturstudie om språkutvecklande textarbete i svenskundervisningen för elever i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Henrysson; Annelie Sonestedt; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; litteratur; årskurs F-3; texter; läsning;

    Sammanfattning : Språket är en central del i människors liv. Det är för oss alla ett verktyg för kommunikation såväl som bildning och tänkande. Skolan har i uppgift att gynna elevers språkutveckling och det kan göras på olika sätt. Lärarnas roll är att bedriva en varierad och inkluderande undervisning som gynnar och stöttar alla elevers olika behov. LÄS MER

  3. 3. Rekrytering av skogsmaskinförare från naturbruksgymnasium

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Petra Ek; Amanda Skotte; [2021]
    Nyckelord :yrkesattraktivitet; arbetsmiljö; arbetstider; lönsamhet;

    Sammanfattning : Skogsbrukets utveckling har lett till att behovet av kvalificerade skogmaskinförare ständigt ökat. Yrket ställer tydliga krav på hög prestation vilket i sin tur kräver förare med mycket god körförmåga. I framtiden behövs skogsmaskinförare med rätt kompetens för arbetets diversitet. LÄS MER

  4. 4. Att skapa motivation i matematik på högstadiet för att elever ska nå godkänt i matematik : En intervjustudie med lärare på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Janna Green; Åsa Melén Nord; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; motivation; relation; samarbete; bedömning;

    Sammanfattning : Skolan behöver en undervisning där alla elever motiveras och utvecklas så att de kan bidra i morgondagens samhälle. Syftet med vår studie är att belysa lärares erfarenheter av arbete med att få elever motiverade, så att de flesta elever kan lämna åk 9 med minst betyget E i matematik. LÄS MER

  5. 5. Hur gör de egentligen? : aktionsforskning om lärares sätt att digitalisera gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Zoé Zoupounidou; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; gymnasieskolan; aktionsforskning; observation;

    Sammanfattning : Studien som genomförts i denna uppsats syftar till att utifrån lärarens perspektiv undersöka på vilka olika sätt digitaliseringen av undervisningen i samhällskunskap kommer i uttryck i gymnasieskolan samt vilka eventuella för-respektive nackdelar digitaliseringen innebär för undervisningen i ämnet. Datainsamlingen inför denna studie har skett genom aktionsforskning med hjälp av observationer och informella samtal med tre olika gymnasielärare som undervisar i samhällskunskap. LÄS MER