Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Därför ska du klicka här” En kvantitativ analys av pushnotisers innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnea Andersson; Emma Johansson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Push notifications; news application; digitalization; news selection; commercialization; news media; public service; commercial media;

    Sammanfattning : Abstract Title: This is why you should click here Authors: Linnea Andersson and Emma Johansson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Emil Östlund The aim of this thesis is to investigate what characterizes the content of push notifications. More specifically, the study examines what defines push notifications, the tone of the notifications, and how the content differs between public service and commercial media. LÄS MER

  2. 2. An Ode to Powercoats : En kvalitativ studie av mediernas porträttering av framstående kvinnor och män inom amerikansk politik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ida Lundh; Tilda Andersson; [2021]
    Nyckelord :media portrayal; gender roles; American politicians; journalism; news; fashion; porträttering; könsroller; amerikanska politiker; journalistik; nyheter; mode;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to increase awareness of the media’s portrayal of American female and male politicians. When Kamala Harris became the first female vice-president in the United States a discussion about how men and women should be portrayed in the media began. LÄS MER

  3. 3. The new man bland tyll och pärlhalsband: En studie av samtidens nya maskulinitet i modeartiklar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Elsa Bjelkenäs; Anders Persson; [2020]
    Nyckelord :fashion; gender; masculinity; the new man; new masculinity; mode; genus; maskulinitet; den nya manligheten; ny maskulinitet; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This essay focuses on the phenomenon of the new man and new masculinity and how it is used and described in fashion articles. The phenomenon points at something new but within a historical context we see that the new man goes back in history. LÄS MER

  4. 4. Kostym eller klänning? : En kvalitativ analys om könsstereotyper i två svenska modemagasin.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Lindita Ann-Charlott Bunyak; Emma Thernek; [2020]
    Nyckelord :Plaza kvinna; King of Sweden; gender; stereotypes; agenda-setting; framing; priming; equality.;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis was to examine how two Swedish fashion magazines choose to represent their journalistic content. We believe it is important to analyse fashion journalism as it shapes, or maintains, society's norms about gender. LÄS MER

  5. 5. I enkelhetens tecken : En studie av modemagasinet Nyaste Pariser-moder 1915-1918

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Denise Öberg; [2020]
    Nyckelord :Fashion; fashion industry; WWI; World war I; fashion history; fashion magazines; fashion journalism; luxury; consumption; recession; Sweden; Mode; modeindustri; första världskriget; modehistoria; modemagazin; modejournalism; lyx; lyxkonsumtion; konsumtion; lågkonjunktur; Sverige;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar innehållet i moderevyer från det svenska modemagasinet Nyaste Pariser-moder från och med 1915 till och med 1918. Syftet med undersökningen är att belysa modet under första världskriget genom att studera de avtryck som de oroliga tiderna och kriget lämnar i modet och förklara dessa förändringar i förhållande till modets sociala funktioner och förutsättningar. LÄS MER