Sökning: "from dialog to conversation"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden from dialog to conversation.

  1. 16. En tolk är inte bara en tolk : En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av tolkanvändning ur ett kommunikations- och relationsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Agnes Nyström; Erik Sjökvist; [2019]
    Nyckelord :Interpreter; Social work; Social worker; Communication; Relationship; Sweden.; Tolk; Socialt arbete; Kommunikation; Relation; Socialarbetare; Klient; Socialtjänst; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utifrån ett kommunikations- och relationsperspektiv undersöka socialsekreterares erfarenheter av professionella samtal med klienter som sker via telefon- och platstolk. Studien har en abduktiv samt kvalitativ metodansats och studiens empiri har samlats in genom åtta enskilda semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare som arbetar på barn- och ungdomsenheten och familjerätten i Stockholm med omnejd. LÄS MER

  2. 17. Förutsättningar för vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Ridell; Alessandra Voscarelli; [2018]
    Nyckelord :Kompensatorisk vägledning; konstruktivistiskt förhållningssätt; Språkintroduktion; Kulturell bakgrund; Vägledningssamtal; Compensatory guidance; Constructivist approach; Counseling dialog; Cultural background; Language introduction;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera vilka förutsättningar studie- och yrkesvägledare på språkintroduktionsprogram har för det individuella vägledningssamtalet. Utifrån detta utformades följande frågeställningar: vilka är vägledarnas förutsättningar för det individuella vägledningssamtalet med elever med annan kulturell bakgrund? Hur arbetar studie- och yrkesvägledaren med det individuella samtalet för att stötta eleverna i studie- och yrkesvalsprocessen? För att besvara uppsatsens frågeställningar använde vi oss av en kvalitativ metod och genomförde sex intervjuer med studie- och yrkesvägledare på språkintroduktionsprogram. LÄS MER

  3. 18. Ett samtal om samtal : Chefers upplevelse av medarbetarsamtalet som förändringsverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Torgny Lundqvist; Annika Wadsö; [2018]
    Nyckelord :Dialogue; conversational competence; employee review; development; performance appraisal interview; employeeship; qualitative method; Dialog; samtalskompetens; medarbetarsamtal; utveckling; medarbetarskap; kvalitativ metod; intervjustudie;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka medarbetarsamtal utifrån ett chefsperspektiv och studien intresserar sig för vilka effekter cheferna upplever att samtalet generar i verksamheten och hur de använder sig av samtalet i utveckling av verksamheten. Metoden är kvalitativ och utgörs av åtta stycken semistrukturerade intervjuer, där individer med personalansvar fick möjlighet att berätta sina upplevelser och erfarenheter av samtalet samt reflektera runt dess betydelse utifrån deras position i organisationen. LÄS MER

  4. 19. Hör, ni som har öron: En studie av samtalets funktion för nutida predikan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kyrko- och missionsstudier

    Författare :Frida Mannerfelt; [2017]
    Nyckelord :Predikan; predikoförberedelse; predikoteori; homiletik; praktisk teologi; samtal; dialog; auktoritet; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : The purpose of this practical theological master’s thesis is to examine conversation as part of sermon preparation in present day preaching in the Lutheran Church of Sweden. This study combines studies of homiletical literature with qualitative empirical methods, stating that theory and practice informs one another. LÄS MER

  5. 20. Barn, pedagog och förälder : En studie i förskollärares syn på det dagliga samtalet med hemmet och hur barnets delaktighet i samtalet ser ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Rosén; [2017]
    Nyckelord :preschool; collaboration; teacher; parents; children; förskola; samarbete; pedagog; föräldrar; barn;

    Sammanfattning : An empirical study about what preschool teachers find important in their daily comminications with parents and how involved children are in those communications seen from a sociocultural perspective. I have interviewed four pre-school teachers that work in different pre-scools about their experience in the daily communication with parents and how involved children are in those communications. LÄS MER