Sökning: "from dialog to conversation"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden from dialog to conversation.
16. En tolk är inte bara en tolk : En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av tolkanvändning ur ett kommunikations- och relationsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att utifrån ett kommunikations- och relationsperspektiv undersöka socialsekreterares erfarenheter av professionella samtal med klienter som sker via telefon- och platstolk. Studien har en abduktiv samt kvalitativ metodansats och studiens empiri har samlats in genom åtta enskilda semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare som arbetar på barn- och ungdomsenheten och familjerätten i Stockholm med omnejd. LÄS MER
17. Förutsättningar för vägledning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera vilka förutsättningar studie- och yrkesvägledare på språkintroduktionsprogram har för det individuella vägledningssamtalet. Utifrån detta utformades följande frågeställningar: vilka är vägledarnas förutsättningar för det individuella vägledningssamtalet med elever med annan kulturell bakgrund? Hur arbetar studie- och yrkesvägledaren med det individuella samtalet för att stötta eleverna i studie- och yrkesvalsprocessen? För att besvara uppsatsens frågeställningar använde vi oss av en kvalitativ metod och genomförde sex intervjuer med studie- och yrkesvägledare på språkintroduktionsprogram. LÄS MER
18. Ett samtal om samtal : Chefers upplevelse av medarbetarsamtalet som förändringsverktyg
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : Studien syftar till att undersöka medarbetarsamtal utifrån ett chefsperspektiv och studien intresserar sig för vilka effekter cheferna upplever att samtalet generar i verksamheten och hur de använder sig av samtalet i utveckling av verksamheten. Metoden är kvalitativ och utgörs av åtta stycken semistrukturerade intervjuer, där individer med personalansvar fick möjlighet att berätta sina upplevelser och erfarenheter av samtalet samt reflektera runt dess betydelse utifrån deras position i organisationen. LÄS MER
19. Hör, ni som har öron: En studie av samtalets funktion för nutida predikan
Master-uppsats, Lunds universitet/Kyrko- och missionsstudierSammanfattning : The purpose of this practical theological master’s thesis is to examine conversation as part of sermon preparation in present day preaching in the Lutheran Church of Sweden. This study combines studies of homiletical literature with qualitative empirical methods, stating that theory and practice informs one another. LÄS MER
20. Barn, pedagog och förälder : En studie i förskollärares syn på det dagliga samtalet med hemmet och hur barnets delaktighet i samtalet ser ut
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : An empirical study about what preschool teachers find important in their daily comminications with parents and how involved children are in those communications seen from a sociocultural perspective. I have interviewed four pre-school teachers that work in different pre-scools about their experience in the daily communication with parents and how involved children are in those communications. LÄS MER