Sökning: "funktionshinder kommunikation hinder"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden funktionshinder kommunikation hinder.
1. Hur Stockholm stad främjar tillgänglighet för personer med funktionshinder i den byggda miljön
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : I början av 2000-talet hade svenska politiker som mål att göra Stockholm till världens mest tillgänglighetsanpassade huvudstad till år 2010. Projektet kallades tillgänglighetsprojektet. Stockholms stad hade då som uppdrag att bygga om och utforma kommunen till att göra den så tillgänglig som möjligt för alla individer. LÄS MER
2. Hinder som fäller webbtillgängligheten : En studie om webbutvecklingsföretags engagemang inom webbtillgänglighet för personer med synnedsättningar.
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Webbtillgänglighet handlar om i vilken utsträckning webbsidor kan användas av personer med funktionsnedsättningar, äldre individer samt personer som bor i utvecklingsländer. För att se till att alla är inkluderade och har en likvärdig användarupplevelse måste utvecklare skapa mer tillgängliga webbplatser. LÄS MER
3. ”Love all serve all” : En kvalitativ studie av intellektuellt funktionshindrade elevers möjligheter att lära och delta i en skola för alla
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Intellektuellt funktionshindrade elever har en lagstadgad rätt att växa upp utan diskriminering, att bli delaktiggjorda i sitt lärande och att bli omfattade. Men har skolan förutsättningar att lyckas med uppdraget? Studien undersökte hinder och möjligheter för intellektuellt funktionshindrade elevers lärande och delaktighet i den svenska grundskolan på såväl individ- som systemnivå. LÄS MER
4. Vi kan nog snäppa upp! : Delaktighet i undervisningen för elever som saknar tal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka icke talande elevers upplevelse av delaktighet i undervisningssituationen. Jag ville ta reda på vad som kan främja delaktighet och vad som kan vara hinder. LÄS MER
5. Samspel och kommunikation i Grundsärskolan : - en kvalitativ studie om att utveckla elevernas förmågor att lära i samspel och kommunicera med andra
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Färdigheter som samspel och kommunikation är viktiga förmågor att utveckla i dagens informationssamhälle och är förutsättning för att bli delaktig i samhället visar forskning. Dessa förmågor belyses även i skolans styrdokument och trots detta visar forskning att många grundsärskolor inte formar sin undervisning så att eleverna utvecklar de förmågor som läroplanen uttrycker. LÄS MER