Sökning: "hållbar utveckling diskurs"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling diskurs.

  1. 1. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Iwona Kalinska; Sandra Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; diskursanalys; Foucault; kompetenta barnet; förskola; barnprogram;

    Sammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER

  2. 2. Ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel : Diskurs och framställningstyper kring ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Zetterblom; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; teknikämnet; hållbar utveckling; ekologi; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ textanalys undersöka hur begreppet ekologisk hållbar utveckling framkommer och framställs i teknikläromedel för årskurs 4–6. Ett strategiskt urval ledde till att tre teknikläromedel valdes. LÄS MER

  3. 3. En exkluderande universalitet -En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Monika Johansson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Agenda 2030; hållbar utveckling; diskursanalys; feminism; maskulinitet; universell; Foucauldiansk dislursanalys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Monika Johansson Titel: En exkluderande universalitet - En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030 Kandidatuppsats: SOCK07, 15 hp. Handledare. LÄS MER

  4. 4. Teknik, engelska och hållbar utveckling : En kvalitativ studie hur hållbar utveckling framträder i ämnena teknik och engelska i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Magnus Disebäck; Almina Alkhaldi; [2022]
    Nyckelord :Sustainable development; Curriculum analysis; Technics; English; Hållbar utveckling; Läroplansanalys; Teknik; Engelska; Agenda 2030; Undervisning;

    Sammanfattning : Currently the Education for sustainable development practices obtain a critical spot in Swedish education, owing to its prominent position in international educational policy. This qualitative analysis, based on the Pragmatism Theory, aims in the first place to investigate in what way Agenda 2030 relate to the Swedish curriculum, and how it has changed between Lgr 11 and Lgr 22. LÄS MER

  5. 5. Privat eller kommunal social hållbarhet : En komparativ studie om MKB:s och Stena Fastigheters sätt att arbeta med frågor som berör social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hussain Karim; [2022]
    Nyckelord :Social sustainability; sustainable development; segregation; integration; democracy; justice; diversity; social capital.; Social hållbarhet; hållbar utveckling; segregation; integration; demokrati; rättvisa; mångfald; socialt kapital.;

    Sammanfattning : I dagens samhällsplanering prioriteras den ekonomiska och ekologiska hållbarheten ofta mer än social hållbarhet. Det som inte lyfts i samma utsträckning i dagens diskurs är de sociala värdena i området, exempelvis  kulturen, människors sociala förmågor  och områdets identitet. LÄS MER