Sökning: "hörselnedsättning barn"
Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser innehållade orden hörselnedsättning barn.
11. Föräldrars användning av barnriktat tal : En utvärdering av PEPP-modellensbedömningsmetoder; LENA- och videoinspelning
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : Objective and aim: Adults use child-directed-speech in their interaction with infants,w hich has been confirmed to have positive effects on their language learning. This study was a part of the Words make a difference project at Karolinska Institutet (KI). LÄS MER
12. Vikten av att få rätt anpassad stödinsats i ett lekpedagogiskt arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärare och specialpedagogers syn på stödinsatser för att inkludera barn med lindrig hörselnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate support measures that preschool teachers and special educators state that they could use, to include children with mild hearing impairment in preschool in a play pedagogical approach. To do this preschool teachers and special educators were provided with a case with questions which they gave answers to in written form. LÄS MER
13. Impressivt och expressivt språk hos barn med cochleaimplantat i förhållande till talexponering, CI-användning och exekutiva funktioner
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Att beskriva den expressiva och impressiva språkförmågan hos barn med cochleaimplantat (CI) i förhållande till normalhörande barn i samma ålder, och undersöka samband mellan språkförmågor och daglig CI-användning, talexponering och exekutiva funktioner. Metod: I studien ingick elva barn med CI mellan 3 år, 9 månader och 6 år, 11 månader. LÄS MER
14. Bedömning av funktionell förståelighet hos barnnormering och validering av Intelligibility in Context Scale på svenska
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Föreliggande studies syfte var att normera och validera den svenska versionen av skattningsformuläret “Intelligibility in context scale” (ICS), som är ett material för att bedöma hur förståeligt ett barn är i olika sammanhang. Deltagarmaterialet (samtyckesblankett, ICS-formulär, frågeformulär) distribuerades till vårdnadshavare via förskolor och skolor. LÄS MER
15. Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka om vistelse i förskolans ljudmiljö påverkar barns hörsel, uppmätt som otoakustiska distorsionsprodukter (DPOAE). För att ta reda på om hörseln påverkas av vistelsen i förskolemiljön, har DPOAE-amplitud hos barn utan känd hörselnedsättning jämförts vid fyra upprepade mätningar, som skett morgon och eftermiddag i början av veckan samt motsvarande tidpunkter i slutet av veckan. LÄS MER