Sökning: "historia läromedel"

Visar resultat 26 - 30 av 250 uppsatser innehållade orden historia läromedel.

  1. 26. När dåtiden knackar på dörren : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare använder och definierar begreppet historiemedvetande i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Beatrice Lindström; [2022]
    Nyckelord :historical consciousness; history didactics; history; teaching; middle school; grade 4–6; historiemedvetande; historiedidaktik; historia; undervisning; mellanstadiet; årkurs 4–6;

    Sammanfattning : Begreppet historiemedvetande återfinns i den inledande syftestexten för ämnet historia i grundskolan. Begreppet beskrivs vara inflätat i elevens förståelse för hur det förflutna samspelar med det nutida och ska ge eleven perspektiv på framtiden. LÄS MER

  2. 27. Hur berättar din lärobok om Kina? : En diskursanalys av hur bilden av Kina konstrueras i svenska läromedel i historieämnet för högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Albin Geijer; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; eurocentrism; orientalism; Kina; historia;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att fördjupa kunskapen om hur Kina och dess historia under åren 1839–1976 presenteras i svenska nutida läromedel i historia för årskurs 7–9. Källmaterialet är fem tryckta läromedel för högstadiet, och dessa analyseras genom diskursanalys. LÄS MER

  3. 28. Lågstadielärares arbete med ämnesspecifika begrepp i de samhällsorienterande ämnena med hjälp av läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Bejrum; Maria Aronsohn; Emelie Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; ämnesspecifika begrepp; samhällsorienterade ämnen; stöttning; interaktiv läsning; lågstadielärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning har betydelse för elevers språkutveckling och att ämnesspecifika begrepp lärs genom aktiviteter som inkluderar läsning, reflektion och elevnära uppgifter. Syftet med denna studien var att ta reda på hur lågstadielärare på fältet stöttar elever i sin undervisning i SO-ämnena när läsning synliggör begrepp. LÄS MER

  4. 29. Diskurser och ämneskonceptioner i digitala läromedel i bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Sörensson; Sörensson Michelle; [2022]
    Nyckelord :bildämnet; digitala läromedel; diskurs; konstruktion; ämneskonception;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om hur bildämnet konstrueras i olika digitala läromedel. Vi har genom en diskursanalytisk metodansats tolkat tre digitala läromedel i bild som är de tre största på marknaden. LÄS MER

  5. 30. Lärobokens skiftande roll : Hur läroböcker i historia används i förhållande till andra läromedel i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Amanda Lindahl; [2022]
    Nyckelord :historia; läromedel; lärobok; mellanstadiet; litteracitet;

    Sammanfattning : Läroböcker används dagligen i den svenska skolan, inte minst under historieundervisningen. Utifrån egna erfarenheter är det läroboken som styr undervisningen i historia och något som lärarna lätt faller tillbaka på. Vilket läromedel en lärare väljer att använda påverkar elevernas möjlighet till kunskapsutveckling. LÄS MER