Sökning: "kommunikation struktur perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 193 uppsatser innehållade orden kommunikation struktur perspektiv.

  1. 16. Svårigheter, anpassningar och arbetssätt i matematikundervisning för elever med ADHD- En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Bergerståhl; Sahar Akbari; [2023]
    Nyckelord :ADHD; matematik; taluppfattning; anpassningar; arbetssätt;

    Sammanfattning : I våra styrdokument (Lgr 22) poängteras det att alla elever har rätt till undervisning som leder till lärande och utveckling samt att elever i behov av stöd har rätt att få det stöd som behövs. Elever med ADHD räknas till den kategori elever som behöver stöd då skolsvårigheter förekommer hos dessa elever. LÄS MER

  2. 17. Specialpedagogens samverkansuppdrag på en habiliteringsmottagning : - En lotsande hand eller en snigel i ögat?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Sööberg; [2023]
    Nyckelord :collaboration; special education; habilitation; samverkan; specialpedagog; habiliteringen; styrning; struktur; samsyn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för det specialpedagogiska uppdraget inom Barn-och ungdomshabiliteringen med fokus på förutsättningar för samverkan. För att beskriva och analysera hur specialpedagoger inom Barn- och ungdomshabiliteringen ser på samverkan, dels i sitt tvärprofessionella team, dels med andra utomstående verksamheter söktes svar på följande frågeställningar: ● Hur beskriver specialpedagoger inom habiliteringsverksamheten sitt uppdrag? ● Hur uppfattar specialpedagogerna sin funktion i det tvärprofessionella teamet? ● Hur beskrivs möjligheter samt hinder till samverkan med andra professioner och aktörer? Metod: En kvalitativ forskningsdesign användes och 6 informanter, utbildade specialpedagoger samtliga yrkesverksamma på en habiliteringsmottagning, deltog i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Den bortglömda tamburen : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt till barn i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rasan Aziz; Linn Lagerlund; [2023]
    Nyckelord :tamburen; självständighet; pedagogers förhållningsätt; samspel; kommunikation;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi få syn på hur det kan se ut i tamburen på förskolor, hur samspelet mellan barn och pedagoger ser ut, om barnen utmanas till att vara självständiga samt om miljön möjliggör till barns självständighet. Studien innehåller två delstudier med intervjuer och observationer från två olika förskolor. LÄS MER

  4. 19. Kvinnors upplevelser av stress och copingstrategier i det ideella tränaruppdraget inom fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Maria Bergstrand; [2023]
    Nyckelord :Stress; coping; female; soccer coaches; volunteering; Stress; coping; kvinna; fotbollstränare; ideell;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ design undersöktes kvinnors upplevelser av stress och copingstrategier i det ideella ledaruppdraget inom fotboll. Åtta deltagare intervjuades via semistrukturerade intervjuer där tematisk analys användes för att analysera resultatet. LÄS MER

  5. 20. Relationsförändring mellan företagskunder och banker : En kvalitativ studie om hur affärsrelationen för företagskunder har förändrats i en digitaliserad bankmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Pontus Karlsson; Manne Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bank; Digitalization; Communication; Business relationship; Corporate customer; Bank; Digitalisering; Kommunikation; Affärsrelation; Företagskund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva hur digitaliseringen har påverkat företagskunders affärsrelation till banken, samt att identifiera faktorer som kan bidra till att bygga och bevara långsiktigt lönsamma kundrelationer. I inledningen behandlades tidigare forskning, där det konstaterades att banker behöver utveckla en bättre förståelse för sina kunder för att behålla lojala kundrelationer, samt att det fanns ett intresse för vidare studier av digitaliseringens påverkan på relationen mellan banker och dess kunder, från kundens perspektiv. LÄS MER