Sökning: "kompetensutvecklingsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet kompetensutvecklingsarbete.

  1. 1. Kompetens och kvalifikationer - det moderna anställningsskyddet? Om utökade undantag från turordningsreglerna och ansvarsfördelningen för kompetensutveckling

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Matilda Edrén; [2020]
    Nyckelord :Arbetsrätt; anställningsskydd; lagen om anställningsskydd; LAS; arbetsbrist; turordning; turordningsregler; kompetens; kvalifikationer; tillräckliga kvalifikationer; anställningsbarhet; kompetensutveckling; utbildning; omställning; flexicurity; modernisering av arbetsrätten; LAS-utredningen.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden är under snabb och ständig förändring. Faktorer såsom globalisering, digitalisering, teknisk utveckling, ökade utbildningsnivåer och att jobben blivit mer kunskapsintensiva gör att nya kvalifikationskrav ständigt uppkommer. LÄS MER

  2. 2. Kompetensutveckling - för individen eller organisationen? : En studie vid Migrationsverket

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Amanda Holst-Larsen; Selma Sternersson; [2016]
    Nyckelord :kompetensutveckling; kompetens; kompetensutvecklingsstrategier; formellt lärande; informellt lärande; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte var att undersöka Migrationsverkets kompetensutvecklingsarbete utifrån både chefers och medarbetares perspektiv. Detta genom undersökning av chefernas kompetensutvecklingsstrategier samt hur medarbetaren upplevde möjligheten och behovet av kompetensutveckling. LÄS MER

  3. 3. Mellan handen och handsken : En kartläggning av studie- och yrkesvägledares möjlighet till fortbildning och kompetenshöjande arbeten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tobias Olsson; Pär Sandström; [2015]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; kompetens; kompetensutveckling och livslångt lärande; fortbildning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att kartlägga och skapa en bild av hur studie- och yrkesvägledare upplever sina möjligheter till kompetenshöjande arbete genom yrkesrollen, nationella direktiv och organiserad fortbildning. Genom att analysera litteratur, modern forskning, allmänna råd och rapporter skapade vi en stabil grund för att ta studien vidare. LÄS MER

  4. 4. Tre aktörer i likartat arbetsuppdrag

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mia Fredriksson; [2015]
    Nyckelord :förstelärare; handledning; kompetensutveckling; speciallärare med inriktning språk-; läs- och skrivutveckling; språk-; läs- och skrivutvecklare; systemteori; professionsutveckling; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : ProblemområdeSkolverket pekar på fördelar när en specifik ämnes- och processkunnig aktör leder arbetet kring språk-, läs- och skrivutveckling. Det finns tre tydliga aktörer inom skolans värld som skulle kunna anta denna roll; språk-, läs- och skrivutvecklare, speciallärare med inriktning språk-, läs- och skrivutveckling samt förstelärare i svenska. LÄS MER

  5. 5. Anpassning eller utveckling? : Lärares lärande under en kompetensutvecklingssatsning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Vesterlund; [2012]
    Nyckelord :lärares lärande; reflektion; anpassningsinriktat lärande; utvecklingsinriktat lärande;

    Sammanfattning : Att individer i organisationer lär är en förutsättning för att organisationen ska kunna möta samhällets ständiga förändringar och nya krav.  Att medarbetare lär av varandra och att deras förmågor samordnas och tas tillvara är en viktig uppgift för en pedagogisk ledare. LÄS MER