Sökning: "konnotation"

Visar resultat 26 - 30 av 135 uppsatser innehållade ordet konnotation.

  1. 26. Euphoria : -en analys om hur droganvändning gestaltas i HBOs serie Euphoria

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alicia Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Euphoria; serie; gestaltning; droger; droganvändning; representation; denotation; konnotation;

    Sammanfattning : Denna uppsats har gjorts i syftet att undersöka den visuella och narrativa gestaltningen avdroganvändning i Euphoria och hur olika tolkningar kan förstås utifrån teorier kringrepresentation med kodning/avkodning som centrala begrepp. Genom denotativa teckentas åskådarnas möjliga konnotationer upp i en kvalitativ analys för att kunna svara påfrågeställningen ”Hur gestaltas droganvändning i serien Euphoria och vilka möjligatolkningar kan göras utifrån ett representationsteoretiskt perspektiv?”. LÄS MER

  2. 27. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER

  3. 28. "Dum, dummare, dopad" : En multimodal kritisk diskursanalys av Riksidrottsförbundets antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Sarah Blicher Hemberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur relationen mellan en organisation och mottagare ser ut i kampanjer där organisationen har som mål att påverka mottagaren på något sätt. För att ta reda på detta används Riksidrottsförbundet antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016 för att mer specifikt undersöka hur de realiserar sitt budskap samt deras relation till mottagarna. LÄS MER

  4. 29. Sexobjekt, förebild eller båda? : En komparativ semiotisk analys av den kvinnliga huvudkaraktären i två Spider-man filmer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elin Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Stereotypes; Norms; Gender Roles; Ideal; Representation; Film Analysis; Spider-Man; Stereotyper; Normer; Könsroller; Ideal; Genus; Representation; Filmanalys; Spider-man;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur de kvinnliga huvudkaraktärerna i två Spider-man filmer framställs och om det finns några skillnader utifrån ett könsstereotypiskt perspektiv. Frågeställningen som har undersökts är: Hur skiljer sig framställningen av den kvinnliga huvudkaraktären i Spider-man från Spider-man: Far from home, utifrån ett könsstereotypiskt perspektiv? För att ta reda på detta har en komparativ semiotisk analys gjorts på fyra scener från vardera film där olika tecken analyserats utifrån konnotation och denotation. LÄS MER

  5. 30. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofia Wester; Matilda Landin; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; H M; reklam; semiotisk bildanalys; kvinnlighet; femininitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER