Sökning: "konnotation"

Visar resultat 31 - 35 av 135 uppsatser innehållade ordet konnotation.

  1. 31. Med stereotypen som vapen : En semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2018-2021

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Michelle Benkus; Stina Rix; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; semiotik; reklam; representation; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kvalitativ semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringsfilmer mellan 2018-2021. Detta för att studera hur unga kvinnor representeras i Försvarsmaktens rekryteringsfilmer ur ett genusperspektiv, huruvida och i så fall på vilka sätt genusstereotypa kvinnliga representationer synliggörs och om motstridiga föreställningar kopplat till genus framkommer. LÄS MER

  2. 32. Ljudmiljöer i form av emojier : En kvalitativ receptionsstudie om hur unga vuxna emojisätter olika ljudmiljöer

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Matilda Krantz; [2021]
    Nyckelord :Emoji; ljudmiljö; emotioner; tonalitet; unga vuxna; socialsemiotik; konnotation; denotation; skog; kök;

    Sammanfattning : Denna undersökning vill fylla kunskapsluckan om huruvida emojier och ljud kan komplettera varandra i vardagssituationer där användare av sociala medier inte kan höra det tillhörande ljudet till videon som spelas upp på deras smarttelefon. I denna uppsats undersöks hur unga vuxna emojisätter två olika ljudmiljöer för att ta reda på vilka emoji-mönster som kan identifieras samt vad i ljudet som väcker associationer till de emojier som deltagarna valt ut. LÄS MER

  3. 33. Mulan: lotusblomma eller kampsportsmästare? : En kvalitativ jämförande semiotisk studie av filmerna Mulan (1998) och Mulan (2020) ur ett genus- och kulturperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Leila Mehmedovic; Hedvig Westman; [2021]
    Nyckelord :Mulan; Disney; ideology; culture; gender; stereotypes; semiotics; China; Mulan; Disney; ideologi; kultur; genus; stereotyper; semiotik; Kina;

    Sammanfattning : Studien ‘’Mulan: lotusblomma eller krigshjälte?’’ avser att jämföra manliga och kvinnliga karak­tärers samt den kinesiska kulturens representation i Disneys filmer Mulan (1998) och Mulan (2020) för att se vilka likheter och skillnader som finns i representationerna. Karaktä­rer­na och kulturen kommer att analyseras utifrån genus- och asiatiska stereotyper. LÄS MER

  4. 34. Doften av stereotyper : En semiotisk analys av två parfymreklamers framställning av manligt och kvinnligt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Matilda Landsberg; Martina Askebrink; [2021]
    Nyckelord :Stereotyper; kön; semiotik; reklam;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker hur män och kvinnor skildras i reklamer för samma produkt avsedd för honom respektive henne. Syftet med undersökningen är att undersöka om det finns några skillnader i hur könen presenteras om reklamfilmen vänder sig till män eller till kvinnor. LÄS MER

  5. 35. It Shaves You Closer, So That You Can Get Closer To The Beauty Standard : En multimodal kritisk diskursanalys av Gillette Venus reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alicia Wahlqvist; [2021]
    Nyckelord :Gillette Venus; gender norms; shaving; gender performativity; body hair; Gillette Venus; könsnormer; rakning; genusperformativitet; kroppshår;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att kvalitativt undersöka reklamfilmer av varumärket Gillette Venus, genom en multimodal kritisk diskursanalys. Det valda materialet analyseras på två nivåer: denotation och konnotation. LÄS MER