Sökning: "kulturella stereotyper"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden kulturella stereotyper.
1. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER
2. Lyssna! : En kultursociologisk intervjustudie om Spoken Word som bildning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka Spoken Word som modern folkbildningstradition och hur detta upplevs hos poeter med anknytning till territoriellt stigmatiserade bostadsområden. Intervjustudien bearbetar Spoken Word-poeters upplevelser kring meningsskapande och splittrade habitus i förhållande till polariserade poetiska rum. LÄS MER
3. Tillsammans i olikhet : En kvalitativ studie av territoriell stigmatisering i Fröslunda
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : ”Integrationspolitikens paradoxala premisser etablerar en hierarkisk ordning mellan ett ’vi’ som ska integrera, och ett ’de’ som ska integreras” (SOU,2005:41, s.7). LÄS MER
4. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER
5. Hinder och möjligheter för kvinnor att verka och etablera sig som vinmakare i Europa : This is what happens when a daughter comes home, hasn't learned anything and thinks she can just make wine
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder kvinnliga vinmakare stöter på medan de etablerar sig och verkar som vinmakare i Europa. Studien undersöker även fördjupade kunskaper om historiska och kulturella föreställningar om genus inom vintillverkning. LÄS MER