Sökning: "kulturindustri"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet kulturindustri.

  1. 6. Format som formar kultur eller kultur som formar format? - En kvalitativ intervjustudie ur ett producentperspektiv om programformatets påverkan på televisionens utbud

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lovisa Haeger; Mirja Danielsson; [2013]
    Nyckelord :standardisering; globalisering; producentperspektiv; pogramformat; kulturindustri; mediekonvergens; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Format som formar kultur eller kultur som formar format? – en kvalitativ intervjustudie ur ett producentperspektiv om programformatets påverkan på kultur. Examination: 20 augusti 2013 Ämne/Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap MKVK04. Institutionen för kommunikation och medier. LÄS MER

  2. 7. Mining for culture : performance arts center Ställberg’s Mine

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Lovisa Berg; Per Crona; [2013]
    Nyckelord :Transformation; Mine; Mining; Culture; Performative art; Bergslagen; Ställberg; Artist; Industrial Heritage; Industry;

    Sammanfattning : This degree project summarizes five years of education at the landscape architecture program at the Swedish University of Agriculture Sciences, SLU, Alnarp and the School of architecture at Royal Institute of Technology, KTH, Stockholm. The project has been carried out by Lovisa Berg and Per Crona in collaboration with DRIFT Scenkonst. LÄS MER

  3. 8. Filmer vår tids reklampelare?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Olsson Alvebro; Marlene Värnik; [2013]
    Nyckelord :kulturindustri; kommersialisering; produktplacering; marknadsföring; filmreklam; publik; film; James Bond; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Inom film och TV branschen har begreppet produktplacering existerat i flera årtionden och har fungerat som en effektiv marknadsföringsmetod för företag som velat göra reklam för sina produkter och tjänster. Syftet med produktplacering är att konsumenter ska uppfatta det kommersiella budskapet utan att vara medvetna om vad de utsätts för. LÄS MER

  4. 9. I kläm mellan kultur, politik och marknad : En undersökning av kulturtidskrifternas roll och status

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Filippa Rogvall; [2013]
    Nyckelord :Kulturtidskrift; Tidskrift; Redaktör; Kulturpolitik; Intervju; Kulturbegreppet; Williams; Kulturindustri; Horkheimer; Adorno; Frankfurtskolan; Birminghamskolan; Hall; Offentlighet; Habermas; Fält; Kapital; Bourdieu; Digitalisering; Demokratisering; Journalistik;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka kulturtidskrifternas roll och status i det svenska samhället idag, bland annat genom intervjuer med verksamma redaktörer på olika kulturtidskrifter. Som problembakgrund presenteras den paradoxala situation som kulturtidskrifterna ställs emot: de anses som viktiga för yttrandefrihet, demokrati och mångfald men blir ändå försummade och underprioriterade inom politik och forskning. LÄS MER

  5. 10. När liten blir stor : En kvalitativ studie av den svenska kultur- och musikindustrins mindre aktörers användning av sociala medier i sin marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Nordrup Rosanna; [2011]
    Nyckelord :Sociala medier; marknadsföring; relationsmarknadsföring; viralmarknadsföring; musikindustri; facebook; digitala relationer; SMM;

    Sammanfattning : Denna uppsats diskuterar marknadsföring genom sociala medier och hur detanvänds inom kultur- och musiksverige. Sociala medier är en av de plattformar där man kanse större och mindre aktörer som likvärdiga, då en stor budget inte nödvändigtvis ger förtur. LÄS MER