Sökning: "kvalitativ studie mobbing"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie mobbing.

  1. 1. Att vägra vaccin i vården : - En kvalitativ studie om vilka konsekvenser det får för vårdpersonal att de väljer bort vaccin mot Covid-19

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Elin Larsson Boccato; [2022]
    Nyckelord :Vaccine hesitancy; Covid-19 vaccination; Swedish healthcare professionals; well-being; stigmatization; unspoken vaccine hesitancy; social consequences; the pandemic; Vaccine hesitancy; Covid-19 vaccination; svensk vårdpersonal; välbefinnande; stigmatisering; unspoken vaccine hesitancy; sociala konsekvenser; pandemin;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ur ett socialt perspektiv utforska erfarenheter och konsekvenser som svensk vårdpersonal upplever efter de valt att inte vaccinera sig mot Covid-19. Speciellt fokus har riktats mot hur de upplever att valet påverkar deras välbefinnande och om de erfar arbetsrelaterade eller sociala konsekvenser av att välja bort vaccinet. LÄS MER

  2. 2. Medierad mobbning : En kvalitativ studie om hur skolan arbetar för att motverka kränkande behandling över nätet och sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merve Akan; Elin Winbergh; [2022]
    Nyckelord :Medierad mobbning; nätmobbning; nätsmart; förebygga; åtgärda;

    Sammanfattning :  The purpose of this study was to investigate how schools work to counteract, prevent and remedy abusive treatment online and on various social media. In our study we have chosen a collective name for these concepts, with the concept mediated bullying (medierad mobbing). LÄS MER

  3. 3. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Johansson; Julia Luzzana; [2020]
    Nyckelord :omklädningsrum; omklädningsrummet; ombyte i skolan; ombyte; idrottsundervisning; skolan; gymnastik; idrott och hälsa; trygghet i skolan; trygghet omklädningsrum; idrott och hälsa omklädningsrum; duschtvång; mobbning; sociala medier; skönhetsideal i skolan; sociala medier i skolan; mobbing;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är:  Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod  För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers inflytande över gymnasieelevers kroppsuppfattning och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Alma Duric; Rawan Riha; [2019]
    Nyckelord :Social media; Instagram; younths; body ideal; self-esteem; mental health; social comparison; KASAM; Sociala medier; Instagram; ungdomar; kroppsideal; självkänsla; psykisk hälsa; social jämförelse; KASAM;

    Sammanfattning : Inledning; Tillgång till sociala medier och datoranvändning har ökat bland ungdomar under de senaste åren och det finns en tydlig koppling till att ungdomarnas missnöje med den egna kroppen är relaterat till användning av sociala medier. Ur ett folkhälsovetenskapligt perspektiv är det viktigt att undersöka hur ungdomar mår när det gäller kroppsuppfattning och självkänsla eftersom kroppsuppfattning kan ha en stor inverkan på en individs välmående. LÄS MER

  5. 5. Mata inte trollen : En kvantitativ och kvalitativ studie om svenska studenters erfarenhet av, och rädsla för nättroll

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Karin Ånesjö; [2019]
    Nyckelord :Trolls online; online bullying; computer-mediated communication; deindividuation; learning theory; Nättroll; online mobbing; computer-mediated communication; deindividuation; inlärningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur stor erfarenhet svenska studenter har av, och hur stor rädsla de har för, nättroll. Ett annat syfte var att undersöka om erfarenheten har ett samband med deras eventuella rädsla för nättroll. Studien ämnar även undersöka vad svenska studenter har för definition av nättroll. LÄS MER