Sökning: "ledarskap funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden ledarskap funktionshinder.

  1. 1. När den anställde tror på sina egna förmågor kan en kompensutveckling ske inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg : En kvalitativ studie om hur ett stödjande ledarskap kan främja kompetensutveckling inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Health and care; LSS; Disabled; Employees; leadership; skills development; hidden disabilities; the individual s abilities; key competencies; health; work ability; labor market; Vård och omsorg; LSS; Brukare; Medarbetare; ledarskap; kompetensutveckling; dolt funktionshinder; individens förmågor; nyckelkompetenser; hälsa; arbetsförmåga; arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilka förutsättningar en chef upplever sig ha för att tillämpa ett stödjande ledarskap inom den offentliga förvaltningen Vård och omsorg. Bakgrunden till denna studie bygger på att det finns ett behov av att personal som arbetar inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg att utveckla sin kompetens. LÄS MER

  2. 2. Familjens behov i centrum : Ett förbättrat arbetssätt skapar förutsättning för delaktighet för barn med funktionshinder

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Omar Muratbegovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Självbestämmande på gruppbostad : Ur enhetschefens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linn Nilsson; Veronica Ottosson; [2017]
    Nyckelord :Social work; self-determination; unit manager; group home; working methods; Socialt arbete; självbestämmande; enhetschefens perspektiv; gruppbostad; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : För personer med intellektuellt funktionshinder har det skett förändringar i levnadsvillkoren över tid allteftersom samhällets syn samt lagstiftning har förändrats. Med målet om att dessa personer ska få större möjlighet att kunna leva som andra syftar lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade bland annat till att personer med intellektuellt funktionshinder ska få möjlighet till självbestämmande i sitt liv. LÄS MER

  4. 4. ”Love all serve all” : En kvalitativ studie av intellektuellt funktionshindrade elevers möjligheter att lära och delta i en skola för alla

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Fyhr; Johnny Behrnetz; [2016]
    Nyckelord :Intellektuella funktionshinder; en skola för alla; lärande; delaktighet; integration; inkludering; kategorisering; styrdokument; styrning; styrkedjor; särskilda anpassningar; möjligheter; hinder; specialpedagogik; kvalitativ metod; disciplin; sociokulturellt perspektiv; kategorisk perspektiv;

    Sammanfattning : Intellektuellt funktionshindrade elever har en lagstadgad rätt att växa upp utan diskriminering, att bli delaktiggjorda i sitt lärande och att bli omfattade. Men har skolan förutsättningar att lyckas med uppdraget? Studien undersökte hinder och möjligheter för intellektuellt funktionshindrade elevers lärande och delaktighet i den svenska grundskolan på såväl individ- som systemnivå. LÄS MER

  5. 5. Design for all - ett perspektiv på inkluderingsbegreppet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pia Dunér; [2014]
    Nyckelord :Design for all; Disability studies; Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktDunér, Pia (2014) ”Design for all” – ett perspektiv på inkluderingsbegreppet (“Design for all” - A perspective on the concept of inclusion) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområdeBegreppet ”Design for all” kommer från forskningsfältet ”disability studies” och bygger på en förändring i synsättet hos de som arbetar med personer i behov av särskilt stöd, för att dessa personer ska ses som subjekt med rättigheter och möjlighet till delaktighet, och inte som objekt. Teorin fokuserar inte bara på individer med funktionshinder utan involverar alla individer som är i svårigheter utifrån exempelvis etnicitet, social klass och kön. LÄS MER