Sökning: "lek kognitiv utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lek kognitiv utveckling.

  1. 1. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Petra Niskanen; [2022]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; gestaltning; lekpark; lekmiljö; lekplats; lek; barns utveckling;

    Sammanfattning : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). LÄS MER

  2. 2. Motorik och dess prediktorer : En deskriptiv pilotstudie i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Filip Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Constructivism; intervention; motor development; motor skill observation; motor training; physical education; Konstruktivism; intervention; motorisk utveckling; motorisk träning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Inom en idrott och hälsa (IDH)-miljö, är syftet med denna studie (1) att fastställa effekten av motorisk träning på barn; (2) identifiera korrelerade prediktorer för motorik. Genom en systematisk informationssökning tillhandahålls en omfattande bakgrund som beskriver en uppsjö av framgångar inom motoriska inteventionsstudier och påverkade områden. LÄS MER

  3. 3. ”Jag vill ju bara leka som alla andra”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Emelie Hagström; Therese Dahlén; [2021]
    Nyckelord :barn; funktionsnedsättning; tillgänglighet; användbarhet; lekplats; universell utformning; children; disabilities; accessibility; usability; playground; universal design; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lek är en grundläggande aktivitet och en mänsklig rättighet. Genom att delta i lek tillägnar sig barn nya erfarenheter vilket leder till utveckling. Lekplatsers unika miljö möjliggör barns utveckling men för barn med funktionsnedsättning kan denna miljö innebära utmaningar av fysisk, social eller kognitiv karaktär. LÄS MER

  4. 4. Förskolans utomhusmiljö : En möjlighet för lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jenny Eriksson; Nellie Eriksson Krusell; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Outdoor environment; Zones; Play; Learning; Development; Förskolegård; Zoner; Utomhusmiljö; Lek; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan framför tydligt hur de miljöer barn befinner sig i ska utformas för att stimulera lärande och utveckling, barn tillbringar mycket tid utomhus varje dag och därför bör även utomhusmiljön beaktas av det. En genomtänkt förskolegård med varierad miljö möjliggör olika områden för lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om och arbetssätt rörande elevers matematiksvårigheter i de tidigare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Denise Froms; [2020]
    Nyckelord :kognitiv utveckling; lärare; matematik; matematiksvårigheter; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare upptäcker elever med matematiksvårigheter och vad begreppet matematiksvårigheter betyder för lärarna. Studien undersöker även vilka metoder lärarna använder i arbetet med elever med matematiksvårigheter. LÄS MER