Sökning: "likheter mellan pojkar och flickor"

Visar resultat 6 - 10 av 79 uppsatser innehållade orden likheter mellan pojkar och flickor.

  1. 6. Flickor respektive pojkars motivation till fysisk aktivitet i skolan och på fritiden : Årskurs nio elevers motivation till fysisk aktivitet ur ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emelie Nordqvist; Måns Åström; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; motivation; genus; ungdomar; skolidrott; föreningsidrott;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the study was to examine grade nine students’ motivation for physical activity in the school subject Physical education and in their leisure time from a motivational and gender perspective.  How motivated are girls respective boys to be physically active within and outside the school environment? Is there any difference in motivation between girls and boys? If there are differences: what factors affects girls’ and boys’ motivation for physical activity within and outside the school environment, and how can these differences be understood?  Method: The method of the study was quantitative where the data collection took place by means of surveys. LÄS MER

  2. 7. "Tjejer är lågljudda" : Elevers uppfattning av fördelningen av talutrymme och uttryckssätt ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Kroon; [2020]
    Nyckelord :Speech space; gender language differences; gender; student perspective; talutrymme; sexolekt; genus; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Då forskning visar på att pojkar tar en större del av klassrummets talutrymme än flickor, även då flickor har ett bättre resultat (Eliasson, Sørensen & Karlsson, 2016) syftar denna studie till att beskriva elevers uppfattning av könsmönster i muntlighet. Studien beskriver elevers uppfattning av fördelningen a v talutrymme i klassrummet ur ett genusperspektiv, identifierar vilka olikheter i sättet att uttrycka sig på baserat på könstillhörighet som eleverna upplever samt tar reda på varför dessa olikheter, enligt eleverna, existerar. LÄS MER

  3. 8. Gymnasieelevers digitala kompetens : – En kvantitativ studie om hur elever upplever sin digitala kompetens och hur den ser ut i relation med Skolverkets fyra aspekter om digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Karin Lind; Ebba Arkstål; [2020]
    Nyckelord :Elevers digitala kompetens; digital kompetens; digitala läromedel; pedagogik; Skolverket; könsskillnad; pojkar; flickor;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka och belysa gymnasieelevers uppfattning kring sin digitala kompetens. Vidare jämförs elevers digitala kompetens med Skolverkets fyra aspekter om digital kompetens och eventuella skillnader och likheter mellan flickor och pojkar. LÄS MER

  4. 9. Nationell jämställdhets påverkan på elevers värdesättning av matematik i relation till sitt framtida yrkesval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zanna Gharehchaei Moskvina; Josefine Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Yrkesval; Genus; Könsklyftor; Eccles Expectancy-Value teori; TIMSS;

    Sammanfattning : Följande komparativa studie genomfördes med fokus på hur nationell jämställdhet kan påverka hur elever värdesätter matematik i relation till sitt framtida yrkesval. Studien omfattar totalt tolv länder som delades in i tre jämställdhetskategorier: hög, medel och låg jämställdhetsrankning. LÄS MER

  5. 10. FÖRVALTNINGSRÄTTENS SYN PÅ RISKBETEENDE. En analys av LVU 3 § utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Geena Staf; Matilda Andersson; [2019-07-08]
    Nyckelord :LVU; tvångsvård; genus; socialkonstruktivism; riskbeteende;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka en Förvaltningsrätts syn på vilka beteenden som utgör risk för pojkar och flickor, avseende domar utifrån lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) 3 §. Vi ville även redogöra för hur eventuella likheter och skillnader mellan pojkar och flickors riskbeteenden förstås samt undersöka hur ungdomarna framställs i de LVU-domar vi studerat. LÄS MER