Sökning: "manligt kvinnligt genus media"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden manligt kvinnligt genus media.

  1. 1. Tjejsnuset är det nya! : En kvalitativ studie om hur bilden av vitt snus konstrueras i samspel mellan media och unga vuxna, samt hur vitt snus kodas som manligt respektive kvinnligt.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elsa Widenström Findell; Silja Jóhannsdóttir; [2024]
    Nyckelord :Vitt snus; genus; reklam; konstruktion;

    Sammanfattning : The study aims to examine the construction of the image of white snus, specifically focusing on the growing trend of female snus use. The analysis will shed light on overall perceptions and attitudes towards white snus, along with its social construction among young adults. LÄS MER

  2. 2. Twilight-tjejer och Sagan om ringen-töntar : En jämförande undersökning av medias porträttering av två fankulturer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Astrid Carling; Amanda Rönnell; [2023]
    Nyckelord :Twilight; Sagan om ringen; fans; fankultur; ungdomskultur; populärkultur; genus;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur fans och fankulturerna kring Twilight-filmerna respektive Sagan om ringen-filmerna skildrats i svensk media under de år filmerna var aktuella på bio och omskrevs som mest. Undersökningen består av en kvantitativ och en kvalitativ del. LÄS MER

  3. 3. Ungas rädsla för brott - en kvalitativ intervjustudie av rädslans ursprung och dess konsekvenser hos unga

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nora Strandberg; [2023]
    Nyckelord :rädsla; brott; media; genus; idealiska offer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genom en tematisk analys skapa en förståelse för ämnet rädsla för brott. Målet var att ge svar på om intervjupersonerna upplevde rädsla för brott, hur rädslan definierades, vilka faktorer som kan ha en påverkan på upplevd rädsla för brott, samt vad denna rädsla kan få för konsekvenser i en persons vardag. LÄS MER

  4. 4. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  5. 5. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER