Sökning: "marknadsföring strategier livsmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden marknadsföring strategier livsmedel.

  1. 1. Samspelet mellan marknadsföringsbeslut i marknadsmixen och hållbarhet : En kvalitativ studie om hållbara marknadsföringsbeslut i livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linus Andersson; [2021]
    Nyckelord :marketing mix; sustainability; food waste; food store; marknadsmix; hållbarhet; matsvinn; livsmedelsbutik;

    Sammanfattning : Livsmedel står för en stor del av vår klimatpåverkan och således har livsmedelsbutiker en betydande roll att spela i livsmedelskedjan. Hållbarhet och miljömässiga utmaningar diskuteras mer än någonsin och berör alla aspekter i företagandet – inte minst marknadsföringen. LÄS MER

  2. 2. Att marknadsföra en plats : fallstudie av tre livsmedelsproducerande företag på landsbygden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Oscar Friberg; Amelie Jönsson; [2018]
    Nyckelord :storytelling; word-of-mouth; platsmarknadsföring; marknadsmix; gårdsbutik; livsmedelsproduktion;

    Sammanfattning : Svenskproducerade livsmedel har under senare år blivit allt mer eftertraktat. Ett behov av anpassning har därför uppkommit från produktionssidan, då producenter stått inför valet att expandera för att möta konsumenternas efterfrågan. LÄS MER

  3. 3. Konsumentens gröna livsmedelskompass

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Luiza Schunnesson Flores da Cunha; [2017]
    Nyckelord :Brand identity; Green marketing; Eco labels; Eco design; Food packaging design; Consumers decisions; Environmental certification; Ecological; Food products; Förpackningsdesign för livsmedel; Varumärkesidentitet; Grön marknadsföring; Ekologisk design; Miljöcertifieringar; Ekologiska livsmedel; Konsumentval;

    Sammanfattning : This study aimed to get a better understanding for how packaging design, brand and certifications guide Swedish consumers when choosing between different ecological food products. The study further investigated how brands could use packaging design and a certification strategy as a way to advertising the brand and the food as ecological. LÄS MER

  4. 4. Influencer Marketing av miljövänliga livsmedel: Att nå Millennials i den digitala miljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Sofia Malmberg; Therése Josefsson; [2017]
    Nyckelord :Celebrity Endorsement; e-Word-of-Mouth; Influencer; Influencer Marketing; Instagram; Millennials; Product Placement; Produktplacering; Sociala medier; Stealth Marketing; Twostep flow theory och Visuell kommunikation.;

    Sammanfattning : Influencer Marketing är relativt nytt och ingen naturlig del av de flesta företags strategier. Däremot ökar det i popularitet. Detta innebär att företag behöver ett hjälpmedel, en slags nybörjarguide, för att förstå grunderna i Influencer Marketing på Instagram. LÄS MER

  5. 5. Företags sociala samhällsansvar ur ett folkhälsoperspektiv : Hur kan ett företag arbeta med detta i sin marknadsföring?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yasmine Hedberg Rygaard; Linnea Almstedt; [2015]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; företags samhällsansvar; marknadsföring; folkhälsa; hälsosamma livsmedel;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har en fallstudie genomförts i syfte att ta reda på hur ett företag iservicehandeln med hjälp av utvalda marknadsföringsstrategier kan påverka konsumenter tillatt välja ett mer hälsosamt alternativ vid inköp av livsmedel, samt om detta är något somefterfrågas av kunderna själva. De teorier som ligger till grund för arbetet är teorier omföretags frivilliga samhällsansvar, även kallad Corporate Social Responsibility, butikenspåverkan på ett köp samt kunders köpbeteende och impulsköp. LÄS MER