Sökning: "media och normer"

Visar resultat 16 - 20 av 337 uppsatser innehållade orden media och normer.

  1. 16. The Game Of Nudity on Instagram: Four case studies about art and censorship

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Sabine Svensson; [2023]
    Nyckelord :Agency; actor-network theory; art history; censorship; feminist studies; Instagram; the male gaze; nudity; pornography; Agens; aktör-nätverksteori; konstvetenskap; censur; feministiska studier; Instagram; den manliga blicken; nakenhet; pornografi;

    Sammanfattning : The aim for this essay is, along with the four included case studies, is to examine the social media platform, Instagram's strict guidelines when it comes to showing nudity.  On the platform there is a certain double standard, artists as well as art institutions are censored, that is, they get pictures removed or their accounts blocked when they try to show works that have nudity depicted, but at the same time nudity exists on the platform, this essay wants to highlight the double standard by setting the example that images from accounts of celebrities, which show as much nudity as a work of art, if not more, are allowed to be available on the social platform. LÄS MER

  2. 17. Under press : En studie om A-traktorförares gruppidentitet, omgivningen och medias påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Petra Markrud; Abdallah Naif; [2023]
    Nyckelord :social identity; social categorization; group identity; tractor class A-drivers; media social media; social identitet; social kategorisering; gruppidentitet; A-traktorförare; media sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa A-traktorförares upplevelser av att ingå i en grupp som är stigmatiserad av samhället – hur de socialt konstruerar och reproducerar sin gruppidentitet i en kontext där de är ifrågasatta i media, liksom av sin omgivande sociala kontext. Social identitetskonstruktion, gruppnormer och sociala normer, och andra etablerade teorier och koncept användes för att tolka våra resultat. LÄS MER

  3. 18. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  4. 19. Spatiotemporal Selves on a Location-Based Social Network : A Postphenomenological Autoethnography of Snap Map

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Särnell; [2023]
    Nyckelord :postphenomenology; autoethnography; spatiotemporality; performativity; location-based social networks; postfenomenologi; autoetnografi; spatiotemporalitet; performativitet; platsbaserade sociala nätverk;

    Sammanfattning : The location-based social network (LBSN) Snapchat allows millions of users to share their locations to others through Snap Map: a digital map that updates their position each time they open the app. While social science studies have explored sentiments, behaviors and norms among Snap Map users, there is limited research on this type of location-based social network in the field of human-computer interaction (HCI), indicating a need for expanding the understanding of the roles that this technology and its design play in shaping the experiences and interactions among users. LÄS MER

  5. 20. Sociala medier och dess betydelse för ungdomars sömn : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Klara Elander; Laureta Sharef; [2023]
    Nyckelord :Adolescent; Sleep; Social media; School nurse; Ungdomar; Sociala Medier; Sömn; Skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ungdomars hälsa påverkas av många faktorer, där sömnen är en viktig del. Konsekvenser av sömnbrist påverkar minnet och försvårar inlärning. Sociala medier upptar en stor del av ungdomars tid och många föräldrar oroar sig för ungdomars skärmtid. LÄS MER