Sökning: "medias roll"

Visar resultat 21 - 25 av 167 uppsatser innehållade orden medias roll.

  1. 21. Oro och handlingskraft : Uppsalas luftförsvar, politisk beslutsfattning och medias roll 1939–1942

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Erik Hemmingsson; [2022]
    Nyckelord :luftskydd; andra världskriget; Uppsala; civilförsvar; media; lokalpolitk; neutralitetspolitik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar ämnet luftskydd i Uppsala under det andra världskriget. Att försvara den civila befolkningen från luftanfall skulle visa sig vara högt prioriterat hos lokala beslutsfattare. LÄS MER

  2. 22. ”Drevet går” : En kvalitativ studie om Cancel-kultur och kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Erika Åkerström; Michaela Engstrand; [2021]
    Nyckelord :Drev; Cancel-kultur; Media; Kriskommunikation; Diskurs;

    Sammanfattning : Cancel-kultur är ett nytt begrepp som är en kultur där huvudsyftet när någon begått ett misstag, är att direkt hänga ut personen och få denne exempelvis uppsagd från sitt arbete eller utestängd från en specifik miljö. Det startar oftast med ett drev i sociala medier, vilket innebär att en person har blivit uthängd och leder till en snöbollseffekt där hatet mot denna person snabbt eskalerar. LÄS MER

  3. 23. Medias makt och jämställdhet : En kvalitativ innehållsanalys av hur svensk nyhetsmedia gestaltar genus inyhetsrapporteringen rörande kändisar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Runqvist; [2021]
    Nyckelord :Gender Stereotypes; fame; Swedish news media; inequality; power structure; gender roles; Genusstereotyper; kändisskap; svensk nyhetsmedia; jämställdhet; maktstruktur; könsroller;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with a sociological understanding of how Swedish news media contribute to “doing” and maintaining gender in society as a result of their choices in the media around high profile people (“celebrities”). Previous research has studied gender and the media from other angles, but mostly focused on the fact that women are subordinate to men, rather than questioning how that is maintained by the media. LÄS MER

  4. 24. Manipulerade streams och dess roll i musikbranschen : - En kvalitativ studie om hur manipulerade streams färgar dagens musikbransch (ur ett marknadsföringsperspektiv).

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Alva Berggren; Samuel Danielsson; Bernadina Ogvall; [2021]
    Nyckelord :Manipulerade streams; musikbranschens evolution; digitalisering; User-Centric-modellen; clickbait; word of mouth; sociala medier; influencer marketing; förväntning-bekräftelse-teorin; manipulerade strömmar.;

    Sammanfattning : The digitalization and emergence of the Internet have given rise to new platforms providing marketing, distribution and revenues to happen in the same place, a significant difference from the past. New platforms have become new places for artists to compete for, for instance, positions on toplists. LÄS MER

  5. 25. Cannabisdiskurser i svensk press : En kvantitativ innehållsanalys av förändringen mellan 2012 och 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Sandra Andersson; [2021]
    Nyckelord :cannabis; media; press; discourse; change; cannabis; media; tryckt press; diskurs; förändring;

    Sammanfattning : While the western world is in the midst of a liberalisation trend where laws concerning cannabis are frequently changed in favour of a more permissive stance, the characteristic Swedish objective for “a drug-free society” remains. Based on five different cannabis discourses in Swedish press, which have been identified in previous research, this paper uses a quantitative content analysis to examine how often these discourses appear, and the scope they are given, in four of Sweden’s largest newspapers. LÄS MER