Sökning: "municipal schools of arts and music"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden municipal schools of arts and music.

  1. 1. Kulturskolans ramar : Kulturskolelärares upplevelser av stress i arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Oliver Benjamin Britts; [2024]
    Nyckelord :stress; frame factors; adaptive responses; Swedish Community Schools of Music and Arts; allostasis; stress; ramfaktor; stressor; anpassning; kulturskola; allostas;

    Sammanfattning : Music teachers are often exposed to high levels of stress which can oftentimes lead to feelings of dejection, anxiety, and depression. Teachers who work in Swedish Community Schools of Music and Arts have reported an increase in the levels of stress the last 5 years. There’s a dearth of scientific research in this area despite these reports. LÄS MER

  2. 2. Att ställa om till distansundervisning : Lärdomar för framtiden?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sophia Engström; [2022]
    Nyckelord :online teaching; learning; municipal music and arts school; music teacher; interview; sociocultural perspective; covid-19; distansundervisning; lärdomar; kulturskola; musiklärare; intervju; sociokulturellt perspektiv; covid-19;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad musiklärare på kulturskolor, utan tidigare erfarenhet av distansundervisning, har dragit för lärdomar av att undervisa på distans under pandemin covid-19. Dessutom undersöks på vilka sätt lärare kan tänka sig att undervisa på distans i framtiden samt vilka råd de vill ge till andra som ska ställa om till distans- undervisning. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i kulturskolan – En studie om tvärflöjtslärares användning av digitala verktyg i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Rimborg; [2020]
    Nyckelord :covid-19; digitala verktyg; digitalisering; musikpedagogik; kulturskola; tvärflöjt; utbildningsvetenskap; digitalisation; digital tools; educational science; music education; the Municipal School of Arts and Music; the flute; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i den obligatoriska skolan och samhället är ett faktum. Regeringen beslutade 2017 om en digitaliseringsstrategi för Sverige och prioriterade där skolväsendet som ett av nyckelområdena. LÄS MER

  4. 4. Att ge plats för musikaliskt uttryck - En studie i hur cellolärare på kulturskolan undervisar nybörjare i musikaliskt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Karin Sjönnemo; [2017]
    Nyckelord :Cello; Kreativitet; Musikaliskt uttryck; Nybörjare; Undervisningsmetoder; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Beginners; Creativity; Musical Expression; Teaching Methods; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur cellolärare i kulturskolan arbetar för att utveckla musikaliskt uttryck hos nybörjare i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dem att lägga vikt vid musikaliskt uttryck för nybörjare. Förhoppningen är att genom studien belysa vikten av diskussion inom musikpedagogik kring musikaliskt uttryck i undervisning av nybörjare. LÄS MER

  5. 5. Strategier för gruppundervisning i sång : observationsstudie av sångundervisning på kulturskola och gymnasium

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Lindberg; [2016]
    Nyckelord :singing; voice coaching; teaching strategies; mediating tools; cultural tools; cultural psychology; multimodality; pedagogy; teaching groups; distributed knowledge; sång; gruppundervisning; undervisningsstrategier; medierande verktyg; kulturpsykologi; multimodalitet; individanpassning; strategier; pedagogik; distribuerad kunskap;

    Sammanfattning : The study examines strategies used by voice coaches in small groups and how they apply cultural-mediating tools. The analysis is primarily based on Hultberg’s theory of cultural-psychological model of musical learning by making music (2009). LÄS MER