Sökning: "musikpedagogik"

Visar resultat 26 - 30 av 442 uppsatser innehållade ordet musikpedagogik.

  1. 26. Röstproblem hos den unga sångerskan : Biologiska och rösttekniska faktorer som påverkar rösthälsan negativt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabrielle Aaron Johansson; [2023]
    Nyckelord :Vocal health; singing voice; voice disorders; adolescent voices; young voices; female voice; Röstproblem; rösthälsa; musikpedagogik; tonårsrösten;

    Sammanfattning : Efter min praktik år 2021 på det gymnasium jag själv studerade vid väcktes det intresse för rösthälsa jag alltid haft, men inte fördjupat mig i. Under praktikperioden träffade jag på ett flertal tjejer med mer eller mindre allvarliga röstproblem och det berörde mig att det fortfarande såg ut så, då jag under gymnasietiden också hade klasskompisar med röstproblem som förhindrade dem att delta i undervisningen. LÄS MER

  2. 27. Musik i hela skolan: En kvalitativ intervjustudie om lärares förutsättningar inom fritidshem och grundskola att samverka i musik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Emil Miranda Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Förutsättningar för Samverkan; Grundskola; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Elementary school; Leisure-time center; Music education; Prerequisites for cooperation; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : In this study, I have come to investigate the interaction between the leisure-time center and the school’s music education. The purpose of the study is to identify the prerequisites that schools and leisure-time centers have for cooperation with music, as well as investigating the possibilities and obstacles of music teachers and leisure-time teachers in cooperation with music. LÄS MER

  3. 28. "Shit, jag har levt under en sten!" : En kvalitativ studie om fem musiklärares genusmedvetna strategier i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Madeleine Brink; Sonia Koleśnik Lindgren; [2023]
    Nyckelord :genusfrämjande pedagogik; musikpedagogik; genuspedagogik; normkritik; strategier; queerteori;

    Sammanfattning : Musikutövande kan ofta kopplas till könsstereotypiska roller i val av instrument och positionering. Uppdelningar och olikheter syns mellan eleverna på musiklektionerna i klassrummet, där eleverna har en tendens att ta olika mycket plats samt väljer olika instrument beroende på vilket kön de tillskrivit sig. LÄS MER

  4. 29. Med hjälp av EDI kan man spela vad som helst. En studie om EDI i ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Henry Nilsson; Gabriella Gniste; Alexander Sahlin; [2023]
    Nyckelord :EDI; elektroniskt digitalt instrument; ensembleundervisning; instrument; musikproduktion; musiklärare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; education; ensemble teaching; electronical digital instrument; music teacher; music production; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I mötet med EDI i ensembleundervisning under VFU väcktes ett intresse kring EDI samt om dess möjligheter och begränsningar i ensemblesammanhang. Studien syftar till att undersöka dessa aspekter; upplevelsen och innebörden av instrumentet samt hur instrumentet fungerar i ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program. LÄS MER

  5. 30. Trummornas klangvärld : Trumlärares didaktiska förhållningssätt till trummornas klangvärld vid enskild instrumentalundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabriel Ferntoft; [2023]
    Nyckelord :Drums; timbre; teaching; qualitative research; music education; high school; Trummor; klang; undervisning; kvalitativ forskning; musikpedagogik; gymnasium;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien syftar till att bidra med kunskap om trumlärares didaktiska förhållningssätt till trummornas klangvärld vid enskild instrumentalundervisning på gymnasienivå. Studien inkluderar semistrukturerade intervjuer med fyra trumlärare för att ge insikter om deras upplevda erfarenheter av ämnet. LÄS MER