Sökning: "national prov frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden national prov frågor.

  1. 1. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  2. 2. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  3. 3. Tekniklärarnas tolkning av kunskapskraven : Tekniklärarnas uppfattning kring bedömning och kunskapskraven i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dariush Ghaderi; [2021]
    Nyckelord :knowledge requirements; interpretation; curriculum; general advice; technology teacher; high school; assessment; grading specific words; Kunskapskraven; allmänna råd; tekniklärare; högstadiet; tolkning; bedömning; betygsättning; värdeord;

    Sammanfattning : Skolverkets kunskapskrav finns det vissa kravnivåer för att nå ett visst betygssteg i ämnet teknik.Olika skolor låter elever arbeta med olika teknikprojekt och det är utifrån dessa projekt som läraren bedömer sina elever. I de nuvarande kunskapskraven för teknikämnet används olika värdeord för att gradera betygsstegen. LÄS MER

  4. 4. Automatically Generate Questions for National Examinations in English Reading Comprehension

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Victoria Hendered; August Jönsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years the amount of research in automatically generated questions (AQG) have been on the rise. AQG can be applied to many different fields where one such field is education. The Swedish national test (Nationella provet) is a nation wide test in Sweden that can take 1,5 to 2 years to create. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse, hörförståelse eller förståelse av skriven text : vad har de extra anpassningarna för roll i de nationella proven och vad är det vi prövar?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Denise Wiklund; Lena Svensson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; reading disabilities; additional adjustments; national test; reading comprehension; listening comprehension; comprehension of written text; validity; Dyslexi; lässvårigheter; extra anpassningar; nationella prov; läsförståelse; hörförståelse; förståelse av skriven text; validitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva lärares syn på tillgång till extra anpassningar vid ordinarie läsförståelseundervisning gentemot vid nationella provens läsförståelsedelar i svenska, årskurs 6, för elever i lässvårigheter. Vidare syftade även studien till att undersöka hur lärare tolkar begreppen läsförståelse respektive hörförståelse samt huruvida de anser att man kan pröva flera förmågor (avkodning och förståelse) i samma prov. LÄS MER