Sökning: "naturkunskapslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet naturkunskapslärare.

  1. 1. Lärares uppfattning av naturvetenskapligt lärande genom en estetisk lärprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Holmberg; [2023]
    Nyckelord :kvalitativ; naturvetenskap; aggregationstillstånd; fasövergångar; estetiska lärprocesser; dramapedagogik; undervisning; sociokulturell teori; variationsteori;

    Sammanfattning : I studien undersöktes huruvida den naturvetenskapliga undervisningen gynnas av de estetiska lärprocesserna och om naturkunskapslärare kan urskilja om dramapedagogik kan konkretisera abstrakta begrepp och bidra till att lärande uppstår hos eleverna. Kvalitativa metoder för datainsamling och analys användes för att kunna besvara studiens syfte och frågeställning. LÄS MER

  2. 2. Regeringsformen på gymnasienivå : En kvalitativ implementeringsstudie om samhälls- och naturkunskapslärare utifrån perspektivet förstå, vilja och kunna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arvid Hansson; Joel Jonsson; [2022]
    Nyckelord :The Instrument of Government; freedom of speech; freedom of opinion; discrimination; upper secondary school level; implementation; value conflicts; Regeringsformen; yttrandefrihet; åsiktsfrihet; diskriminering; gymnasienivå; implementering; värdekonflikter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is based on a implementation theoretical perspective, to understand, want, and be able to study the conditions for social studies and science teachers at the upper secondary school level to implement the content of The Instrument of Government on freedom of speech, freedom of opinion and discrimination. The study is based on the political scientist Lennart Lundqvist’s implementation theory of understanding, will and ability. LÄS MER

  3. 3. Limön som klassrum : Utveckling och utvärdering av en lärarhandledning i biologi med utomhuspedagogik i fokus för grundskolans åk. 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jenny Silén; [2022]
    Nyckelord :Biologiundervisning; lärarhandledning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Biologiundervisning som till stora delar syftar till en förståelse för och kunskaper kring naturen bedrivs, trots dess fördelar, i allt för liten utsträckning i dess autentiska miljö, det vill säga i naturen. Med det som utgångspunkt så syftar detta arbete till att resultera i en lärarhandledning i ämnet biologi för mellanstadiet där utomhuspedagogik står i fokus. LÄS MER

  4. 4. Digitala versus traditionella läromedel i naturkunskap på gymnasiet–en jämförande studie : En kvantitativ och kvalitativ studie av hur digitala läromedel och traditionella läroböcker utvecklar elevernas lärande och motivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Christina Pancevac Jönsson; [2021]
    Nyckelord :naturkunskapslärare; gymnasielärare; läroböcker; läromedel; digitala läromedel; enkäter; intervjuer;

    Sammanfattning : Många elever i den svenska skolan har svårigheter att uppnå målen i naturvetenskapliga ämnen. Därför är det viktigt att läromedlen i dessa ämnen är utformade för att stödja elevernas lärande optimalt. Studien fokuserar på gymnasieelevers lärande och motivation i samband med undervisning i naturkunskap. LÄS MER

  5. 5. Lärare och autonomistödjande beteenden : En observationsstudie i naturvetenskapliga klassrum

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Emma Medin; [2019]
    Nyckelord :Self-determination theory; motivation; autonomi; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Skolans undervisning i naturkunskap är av lågt intresse för eleverna. Motivationen tryter, vilket kan bero på läraren enligt källor. Lärarens sätt att agera och undervisa i klassrummet påverkar elevernas upplevelse av autonomi. LÄS MER