Sökning: "normer och värden"

Visar resultat 51 - 55 av 255 uppsatser innehållade orden normer och värden.

  1. 51. Trygghet och studiero

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ingela Friborg; Helene Stål; [2020-08-10]
    Nyckelord :sociografisk inventering; trygghet och studiero; kvalitativ intervjustudie; specialpedagogers perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om specialpedagogers arbete med elevers trygghet och studiero genom sociografisk inventering. Vi har arbetat utifrån följande forskningsfrågor: • Vilka erfarenheter har specialpedagoger av arbete med sociografisk inventering? • Vilka upplevelser har specialpedagoger av att genomföra sociografisk inventering? • Vilket avtryck upplever specialpedagoger att sociografisk inventering gör i elevers skolvardag? • Vilket avtryck upplever specialpedagoger att sociografisk inventering gör i deras arbete med att motverka kränkande handlingar? Teori: Studien har sin teoretiska utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 52. MATEMATIKUNDERVISNING – FRÅN RESULTAT TILL PROCESS En aktionsforkningsstudie kring samverkan i ett höskolepedagogiskt utvecklingsprojekt i lärarutbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Knutsson; [2020-01-07]
    Nyckelord :Kollegial samverkan; högskolepedagogik; utvecklingsprojekt; professionella lärandegemenskaper; dialog; kritisk reflektion; aktionsforskning; self-study research; praktikarkitekturer;

    Sammanfattning : Syfte: Aktionsforskningsstudiens syfte är att följa ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt och bidra med en bättre förståelse för vad som möjliggör och begränsar utvecklingen av vårt samarbete som lärarutbildare under projektets gång. Teori: Aktionsforskning används som ansats och metodologisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 53. Etik spelar roll i religionskunskap : En kvalitativ studie om hur man kan använda rollspel som metod i undervisning om etik i religionskunskap

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hilda Eriksson; Evelina Mattsson; [2020]
    Nyckelord :Religionskunskap; etik; estetiska lärprocesser; rollspel; drama; handlingsinriktat perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras den estetiska lärprocessen rollspel som metod i undervisning om etik. Syftet med studien är att undersöka hur rollspel kan användas för att eleverna ska utveckla sitt etiska förhållningssätt samtidigt som de tränar olika förmågor. LÄS MER

  4. 54. Etisk glass : En semiotisk och kritisk diskursanalys av hur glassföretag varumärkeskommunicerar etiska värden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jaana Salla; [2020]
    Nyckelord :Brand communication; corporate storytelling; multimodal critical discourse analysis; social semiotics; Greimas; Labov; narrativity; value; food discourse; Varumärkeskommunikation; strategisk berättelse; multimodal kritisk diskursanalys; socialsemiotik; Greimas; Labov; narrativitet; värden; matdiskurser;

    Sammanfattning : Denna studie är en kritisk diskursanalys av utvalda texter och förpackningar från glassföretagen Järnaglass och Gute Glass. Syftet är att synliggöra hur etiska värden kommuniceras i varumärkeskommunikation och problematisera hur språket kan reproducera social ojämlikhet och föreställningar om etisk konsumtion i en svensk kontext. LÄS MER

  5. 55. I det goda bor det onda : En kvalitativ studie om sockerkonsumtion och ohälsa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Karin Valsberg; Lovisa Hilberts; [2020]
    Nyckelord :Socker; Konsumtion; Vanor; Förhållningssätt; Attityder;

    Sammanfattning : I det goda finns det onda. Den här studien handlar om balansen mellan den njutning och den olust som kan sättas i relation till konsumtion av de sötsaker som vi så ofta trånar efter. Syftet med den här studien är att undersöka normer och föreställningar som omgärdar sockerätande i relation till begreppet ohälsa. LÄS MER