Sökning: "ny medielogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ny medielogik.

  1. 1. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Andén; Ella Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Infotainment; journalistik; multimodalitet; platformization; retorik; TikTok;

    Sammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER

  2. 2. Var är den lokala stjärnreportern? : Lokaltidningars profilering av sportreportrar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Vendela Ögren; Emil Forsberg; [2019]
    Nyckelord :Profilering; lokaljournalistik; sportjournalistik; social medielogik; personligt varumärke;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte:Digitaliseringen har inneburit en omstrukturering för hela tidningsindustrin. Lokaltidningarnastår inför en ny ekonomisk verklighet där sjunkande annonsintäkter och minskandeprenumeranter är ett faktum. LÄS MER

  3. 3. Ny flyktingkris, nya samhälleliga utmaningar? : En jämförande textanalys av medierapporteringen om flyktinginvandring från Jugoslavien 1992 och Syrien 2015/2016.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Doa Alzubaidy; Elin Wärm; [2019]
    Nyckelord :flyktingar; medielogik; textanalys; medierapportering; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : Aim and main questions: This study aims to examine differences and similarities in how the swedish newspaper Dagens Nyheter portrayed the refugee immigrations during these wars. The main questions are: •How didDagens Nyheterportray the immigration of refugees from the wars in Balkans in 1992 compared to refugees from the Syria war in 2015/2016?•What themes or patterns can be distinguished in the news articles? Main results: The results indicates that there is an expectationthat refugees should work and contribute to the Swedish society and that the subject of financial consequences is characterized by two aspects; one that indicates that refugees strengthens the Swedish economy through working and another indicates that refugee immigration is a burden for the economy. LÄS MER

  4. 4. Seger för friheten! : en kvalitativ studie om svenska kvällstidningars rapportering om Storbritanniens EU-val 2016

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Andreas Ragnarsson; [2017]
    Nyckelord :Kosmopolitism; EU; Brexit; demokrati; medielogik och dagordningsteorin; Science General;

    Sammanfattning : Den 24 juni 2016 kom resultatet av britternas deltagande vid valet som handlade om britterna ville att deras land skulle stanna eller lämna den Europeiska unionen. Valresultatet visade att det skulle bli en så kallad Brexit och Storbritannien kommer därför bli det första land som lämnar unionen. LÄS MER

  5. 5. Sortering, samhälle och sociala medier : En kvalitativ fallstudie av ett kommunägt företags kommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Petra Marjamäki; [2016]
    Nyckelord :Social media; Facebook; civic information; social marketing; communication strategy; communication model; social media strategy; new media logic; participation; case study; qualitative study; municipally-owned company; Sociala medier; Facebook; samhällskommunikation; social marknadsföring; kommunikationsstrategi; kommunikationsmodell; social mediestrategi; ny medielogik; deltagande; fallstudie; kvalitativ studie; kommunägt företag;

    Sammanfattning : Title: Recycling, society and social media: a qualitative case study of a municipally-owned company’s Facebook communication. The aim of the study has been to, through a case study of a company’s Facebook communication create understanding for how the medium may be used as communication channel in order to achieve effective, engaging communication with the company’s Facebook followers. LÄS MER