Sökning: "nya läroplanen 2011"

Visar resultat 16 - 20 av 135 uppsatser innehållade orden nya läroplanen 2011.

  1. 16. Flerspråkighet som resurs : En analys av uppgifter i läromedel i svenska som andraspråk för gymnasieskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Siggeström; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkighet som resurs; läromedel; uppgiftsformuleringar; svenska som andraspråk; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka om, och i så fall hur, uppgifterna i två läromedel som riktade sig till kursen svenska som andraspråk 1 på gymnasiet uppmuntrade elever att använda sin flerspråkiga resurs. Läromedlen var publicerade efter att den nya läroplanen togs i bruk 2011. LÄS MER

  2. 17. Illuminationer. 1900-talets kvinnor och män i historieämnets läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Möllerström; [2019]
    Nyckelord :bildanalys; föreställningar; genus; historia; jämställdhet; normer; lgr11; kvinnor; män; läroplan; styrdokument; läroböcker;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har flera undersökningar påvisat att det, i strid med skolans styrdokument, råder stor ojämställdhet i de läroböcker som används på högstadiet. Genusforskningen konstaterar att skolan konserverar normer och föreställningar om hur kvinnor och män ska vara, verka och se ut. LÄS MER

  3. 18. Historiska talsystem i matematikböcker : En läromedelsanalys av utmaningar och möjligheter med uppgifter om historiska talsystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroböcker; Uppgifter; Utmaningar; Förmågor; Matematik; Talsystem;

    Sammanfattning : Historiska talsystem är sedan den nya läroplanen trädde i kraft 2011 en del av kursplanen i matematik. Det betyder i sin tur att läromedel som har för avsikt att spegla kursplanen i matematik säkerligen kommer ha uppgifter relaterade till exempelvis det babyloniska talsystemet eller det egyptiska talsystemet för att nämna ett par. LÄS MER

  4. 19. Lärare lär varandra lära- en kvalitativ studie om lärares inställning till sambedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Persson; Beatrice Aguilar; [2018]
    Nyckelord :elevers skrivutveckling; formativ och summativ bedömning; kvalitativa intervjuer; likvärdighet; lärares perspektiv; sambedömning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att skapa förståelse för lärares inställning till sambedömning och vilka faktorer som kan påverka inställningen. Undersökningen ämnar också att undersöka vad lärare kan se för syfte med sambedömning och utifrån detta föra en diskussion om hur och varför sambedömning genomförs i skolan. LÄS MER

  5. 20. Historielärares förståelse för begreppet historiebruk : En intervjustudie om det nya området i läroplanen för historia i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Green Amanda; [2018]
    Nyckelord :historiebruk; historieanvändning; historiemedvetande; historiedidaktik; läroplansforskning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka historielärares förståelse för begreppet historiebruk och hur de undervisar om historiebruk i kursen Historia 1b i gymnasieskolan. Historiebruk infördes i kurs- och ämnesplanen i gymnasiereformen 2011 och blev då en av tre övergripande mål som historieämnet bygger på, tillsammans med kunskap om historiskt innehåll och förmågan att tänka historiskt genom historisk metod. LÄS MER