Sökning: "observation metod i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 166 uppsatser innehållade orden observation metod i förskolan.
21. Didaktiska utmaningar med att iscensätta kemiexperiment i förskolan med hjälp av drama : En kvalitativ observationsstudie om att skapa intresse för kemiexperiment genom drama
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om olika didaktiska utmaningar med att iscensätta kemiexperiment i förskolan med hjälp av drama. Detta undersöktes genom att se vad förskolläraren och barnen fokuserade på i sin kommunikation utifrån en observation av en aktivitet som behandlade ett kemiexperiment med drama som metod. LÄS MER
22. Trygga famen och Skojiga clownen : En vetenskaplig essä om förskollärares strategier och känslor i relationsskapande till förskolebarn
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Den här essän startar i en berättelse som gestaltar min egen upplevelse som förskollärareunder en lämningsmorgon på förskolan. I berättelsen beskriver jag hur mina relationer tillbarnen sätts på prov i lämningssituationen. LÄS MER
23. De yngsta barnen och demokrati - förhållningssätt och strategier : En studie som undersöker pedagogers förhållningssätt och strategier för att skapa inflytande och delaktighet för de yngsta barnen under utomhusvistelsen på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här studien undersöker hur de yngsta barnen i förskolan ges möjligheter till att utöva inflytande och delaktighet över sin egen situation. Målet med studien är att bidra med ökad kunskap om samspelet mellan de yngsta barnen och pedagogerna i relation till inflytande och delaktighet och att den kunskapen ska öka medvetenheten kring ämnet och användas i praktiken på förskolan. LÄS MER
24. Förskollärares uppfattningar av vardagsteknik i undervisningen : En kvalitativ studie i förskolans kontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om och belysa deras didaktiska val i undervisningen av vardagsteknik samt hur de skapar utforskande lärsituationer i vardagsteknik. Syftet har konkretiserats till tre frågeställningar som ett hjälpmedel för att besvara studiens syfte som genomsyrar hela arbetet. LÄS MER
25. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER