Sökning: "offentlig sfär"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden offentlig sfär.

  1. 16. "Du kan gå nu." : En kvalitativ textanalys av Jonas Hassen Khemiris öppna brev till justitieministern Beatrice Ask

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linda Karlsson; Amanda Johnsson; [2016]
    Nyckelord :emotionell politisk sfär; öppet brev; Bästa Beatrice Ask; Jonas Hassen Khemiri; genreanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera Jonas Hassen Khemiris öppna brev till Beatrice Ask som publicerades i Dagens Nyheter, Kultur och Nöje, 13 mars 2013. Det öppna brevet var ytterligare ett inlägg i den då pågående debatten kring REVA-projektet och delades rekordmånga gånger på sociala medier. LÄS MER

  2. 17. Avpolitiserad fysisk planering? : Om makt att definiera social hållbarhet och den fysiska planeringens gränser

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Malin Ramnemo; [2016]
    Nyckelord :social hållbarhet; hållbarhet; fysisk planering; allmänintresse; stadsplanering; samhällsplanering; demokrati; rättvisa; folkhälsa; hälsa; jämlikhet; jämställdhet; medborgardeltagande; samverkan; strategisk fysisk planering; konsulter; avpolitisering; governance; antagonism; makt; handlingsutrymme; stadsutveckling; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur stadsplaneringens politiska uppdrag eventuellt påverkas av privata konsulters deltagande i planeringsprocesser. På så sätt problematiseras tolkningsutrymmet samt det potentiella inflytandet över de vägval som den offentliga verksamheten gör. LÄS MER

  3. 18. Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilhelm Golinski; Matilda Wåger; [2015-08-13]
    Nyckelord :sociala medier; reklam; kommersiella budskap; offentlighetsteorier; privat sfär; offentlig sfär; cultural studies; uses and gratifications;

    Sammanfattning : Titel: Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv Författare: Wilhelm Golinski & Matilda Wåger Uppdragsgivare: Marie Grusell, Göteborgs universitet (JMG) Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. LÄS MER

  4. 19. "Det är bara att ha stövlar och skyddskläder för den här dyngan kan skvätta länge" : en kvalitativ studie om hur medialt uppmärksammade skandaler påverkar ett statligt ägt företag och dess anställda

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Kajsa Silfwerbrand Bendroth; [2015]
    Nyckelord :Skandal; media; statligt ägt företag; anställda; kommersialisering; politik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som studerar medialt uppmärksammade skandaler utifrån en fallstudie. Genom analyser av fem intervjuer med anställda på det statliga företaget Systembolaget, samt innehållsanalyser på artiklar från Dagens Nyheter och Aftonbladet har syftet med denna uppsats varit att undersöka vilken betydelse och funktion medierna har vid konstruerandet av en skandal, hur de framställer och prioriterar vissa aspekter av skandalen samt vilka konsekvenser detta kan få. LÄS MER

  5. 20. Friendvertising - De som delar men inte tror sig dela

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofia Fris Åsum; Angelica Gustafsson; Matilda Hall; [2014-08-26]
    Nyckelord :bandwagon-effekten; e-word-of-mouth; konformitet; friendvertising; identitetsskapande; marknadsföring; produsage; reklam; reklamfilmer; sociala medier; uses and gratifications; viral marknadsföring; word-of-mouth;

    Sammanfattning : Titel: Friendvertising - De som delar men inte tror sig dela Författare: Sofia Fris Åsum, Angelica Gustafsson och Matilda Hall Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2014 Handledare: Gabriella Sandstig Sidantal: 61 sidor inklusive bilagor Antal ord: 17 953 Syfte: Att undersöka unga vuxnas förhållningssätt till friendvertising Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: Fem fokusgruppsintervjuer Huvudresultat: Resultatet visar att den undersökta gruppen unga vuxna har ett positivt förhållningssätt till tillvägagångssättet friendvertising, men att det är komplext. De anser att friendvertising är effektivt, att det har större påverkan än traditionell reklam, att filmerna skapar starka känslor samt att personer som delar friendvertisingmaterial blir volontärer för varumärket i fråga. LÄS MER