Sökning: "organisationskontext"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet organisationskontext.
1. Betydelsen av Sense of Belonging på arbetsplatsen: hur Belonging predicerar Organizational Identification, Self-Efficacy och arbetsprestation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Vad har Sense of Belonging för betydelse på arbetsplatser? Studier på Belonging är omfattande och har visat sig ha många positiva effekter, trots detta har det länge funnits en lucka inom studier på vad Belonging har för inverkan på just arbetsplatser. Syftet för denna studie var att undersöka Sense of Belonging och dess potentiella påverkan på Organizational Identification (OID), Self-Efficacy och arbetsprestation på arbetsplatsen. LÄS MER
2. Upplevd jämställdhet och samband med arbetsmotivation : Den upplevda jämställdhetens betydelse för arbetsmotivation hos kvinnor och män på en mansdominerad organisation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Sverige är Europas mest jämställda land. Däremot anser männen i större utsträckning än kvinnorna att vi lever i ett jämställt samhälle. Den föreliggande studien genomfördes för att undersöka könsskillnader i upplevd jämställdhet i en arbets- och organisationskontext. LÄS MER
3. “Vi stänger kontorsdörren och pratar med folk via en skärm, fast vi har kollegor på jobbet” : En studie om social interaktion och gemenskap i digitala team
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The development in today's labor market is characterized by digitalization and it is becoming increasingly common to work in teams where collaboration mainly takes place in digital forums. The new ways of working cause challenges regarding fellowship and social interaction in digital teams. LÄS MER
4. Tillförlitlighet hos Big Social Data : En fallstudie om upplevd problematik kopplat till beslutfattande i en organisationskontext
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Den växande globala användningen av sociala medier skapar enorma mängder social data online, kallat för Big Social Data (BSD). Tidigare forskning lyfter problem med att BSD ofta har bristande tillförlitlighet som underlag vid beslutsfattande och att det är starkt kopplat till dataoch informationskvalitet. LÄS MER
5. Med sikte på att attrahera kompetens
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att få förståelse för hur idén om att kommunicera strategiskt kring arbetsgivarvarumärket har översatts i kommunen, enligt de respondenter som intervjuats Teori: Översättningsteori Metod: Kvalitativa djupintervjuer Material: Sju stycken djupintervjuer med medarbetare från olika kommunikations- och HR- avdelningar i kommunen Resultat: Respondenterna upplever det som självklart för kommunen att arbeta med strategisk kommunikation kring arbetsgivarvarumärket. De menar att kommunen behöver synas och kommunicera vad de kan erbjuda för att attrahera kompetens och uppnå deras övergripande samhällsuppdrag. LÄS MER