Sökning: "organisationskontext"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet organisationskontext.

  1. 1. Betydelsen av Sense of Belonging på arbetsplatsen: hur Belonging predicerar Organizational Identification, Self-Efficacy och arbetsprestation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malin Karlsson; Lovi Lindgren; [2024]
    Nyckelord :Sense of Belonging; Organizational Identification; Self-Efficacy; Arbetsprestation; Work performance; Psykosocial arbetsmiljö; Psychosocial work environment; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vad har Sense of Belonging för betydelse på arbetsplatser? Studier på Belonging är omfattande och har visat sig ha många positiva effekter, trots detta har det länge funnits en lucka inom studier på vad Belonging har för inverkan på just arbetsplatser. Syftet för denna studie var att undersöka Sense of Belonging och dess potentiella påverkan på Organizational Identification (OID), Self-Efficacy och arbetsprestation på arbetsplatsen. LÄS MER

  2. 2. Upplevd jämställdhet och samband med arbetsmotivation : Den upplevda jämställdhetens betydelse för arbetsmotivation hos kvinnor och män på en mansdominerad organisation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Alva Ivares Dahlgren; Sofia Koebe Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Gender equality; Work motivation; Internal work motivation; External work motivation; Motivational factors; Gender; Jämställdhet; Arbetsmotivation; Inre arbetsmotivation; Yttre arbetsmotivation; Motivationsfaktorer; Kön;

    Sammanfattning : Sverige är Europas mest jämställda land. Däremot anser männen i större utsträckning än kvinnorna att vi lever i ett jämställt samhälle. Den föreliggande studien genomfördes för att undersöka könsskillnader i upplevd jämställdhet i en arbets- och organisationskontext. LÄS MER

  3. 3. “Vi stänger kontorsdörren och pratar med folk via en skärm, fast vi har kollegor på jobbet” : En studie om social interaktion och gemenskap i digitala team

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elma Hamzagić; Madelene Julin; [2022]
    Nyckelord :Virtual teams; digital teams; fellowship; social interaction; organizational support structures; Virtuella team; digitala team; gemenskap; social interaktion; organisatoriska stödstrukturer;

    Sammanfattning : The development in today's labor market is characterized by digitalization and it is becoming increasingly common to work in teams where collaboration mainly takes place in digital forums. The new ways of working cause challenges regarding fellowship and social interaction in digital teams. LÄS MER

  4. 4. Tillförlitlighet hos Big Social Data : En fallstudie om upplevd problematik kopplat till beslutfattande i en organisationskontext

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Eric Rangnitt; Louise Wiljander; [2020]
    Nyckelord :Social media; Data analysis; Big Social Data; Social Media Analytics; Big Social Data Analytics; Data quality; Information quality; Reliability; Veracity; Decision making; Sociala medier; Dataanalys; Big Social Data; Social Media Analytics; Big Social Data Analytics; Datakvalitet; Informationskvalitet; Tillförlitlighet; Veracity; Beslutsfattande;

    Sammanfattning : Den växande globala användningen av sociala medier skapar enorma mängder social data online, kallat för Big Social Data (BSD). Tidigare forskning lyfter problem med att BSD ofta har bristande tillförlitlighet som underlag vid beslutsfattande och att det är starkt kopplat till dataoch informationskvalitet. LÄS MER

  5. 5. Med sikte på att attrahera kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alice Karlsson; [2019-02-07]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; översättningsteori; arbetsgivarvarumärke; offentlig sektor; kommun; varumärkesarbete; marknadsföring; översättningsregler; kontextualisering; idé;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att få förståelse för hur idén om att kommunicera strategiskt kring arbetsgivarvarumärket har översatts i kommunen, enligt de respondenter som intervjuats Teori: Översättningsteori Metod: Kvalitativa djupintervjuer Material: Sju stycken djupintervjuer med medarbetare från olika kommunikations- och HR- avdelningar i kommunen Resultat: Respondenterna upplever det som självklart för kommunen att arbeta med strategisk kommunikation kring arbetsgivarvarumärket. De menar att kommunen behöver synas och kommunicera vad de kan erbjuda för att attrahera kompetens och uppnå deras övergripande samhällsuppdrag. LÄS MER