Sökning: "påverkar vår identitet"

Visar resultat 21 - 25 av 180 uppsatser innehållade orden påverkar vår identitet.

  1. 21. “Alla blev bedömda på precis samma premisser” : En kvalitativ undersökning om kvinnors upplevelser av att arbeta i en mansdominerad organisation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Johanna Hammarlund; Camilla Engström; [2021]
    Nyckelord :Gender; identity; organizational culture; male-dominated organization; officer; Genus; identitet; organisationskultur; mansdominerad organisation och officer;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker hur tio kvinnor upplever att studera och arbeta på en mansdominerad arbetsplats, Försvarsmakten, ur ett genusperspektiv. Studien besvarar följande frågeställningar: Hur beskriver och upplever kvinnliga kadetter normer och värderingar inom organisationskulturen, ur ett genusperspektiv? Hur bidrar organisationskulturen till kvinnornas identitetsskapande i relation till de genusdiskurser som förs fram i Försvarsmakten? Hur formulerar de kvinnliga kadetterna sin yrkesidentitet ur ett genusperspektiv? Syftet med studien är att synliggöra genusdiskurserna inom militära arbeten då de ofta saknas. LÄS MER

  2. 22. Studie- och yrkesvägledares berättelser kring vägledning med NPF-diagnostiserade gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sandra Hansson; Madeleine Blomkvist; [2021]
    Nyckelord :neurodevelopmental disorders; guidance couseling; special knowledge; highschool; neuropsykiatriska funktionsvariationer; vägledning; specialkompetens; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledarelkompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur studie- och yrkesvägledare, som saknar sakkunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), upplever att vägleda elever med dessa diagnoser på gymnasieskolor. Vi har ämnat ta reda på hur studie- och yrkesvägledare bemöter elevernas behov, samt förbereder eleverna inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER

  3. 23. Stigma i gymnasiesärskolan : - Lärares upplevelser av stigma hos elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victor Steinbrecher; Peter Ingemansson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; Intervjuer; gymnasiesärskola; Stigma; Goffman; Speciallärare med inriktning utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bottnas i vår, som verksamma lärare på gymnasiesärskolan, upplevelse av stigmatisering hos elever på nationella gymnasiesärskolan. Syftet har varit att undersöka om och hur verksamma lärare gymnasiesärskolan upplever stigmatisering hos elever som nyligen blivit placerade på gymnasiesärskolan och hur det påverkar elevernas identitet, lärande och framtidsutsikter. LÄS MER

  4. 24. "Alltså 'trevlig', hon låter bara dum" : En intervjustudie om attityder till kronolekter, sexolekter och dialekter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lovisa André; [2021]
    Nyckelord :Attityd; språkvarietet; kronolekt; sexolekt; dialekt; idiolekt; språksociologi; sociolingvistik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera attityder till olika talare med avseende på hur ålder, kön och dialekt påverkar attityderna. Studiens teoretiska utgångspunkt är lekt-teorin som innebär att en människas alla lekter samverkar och tillsammans bygger upp identiteten, vilket i sin tur påverkar våra attityder mot olika företeelser. LÄS MER

  5. 25. Eurocentrismens konsekvenser för historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Alexandersson; Stephanie Johansson; [2021]
    Nyckelord :Eurocentrism; hegemoni; historiedidaktik; historiemedvetande; identitetsutveckling; interkulturalitet; kanon; marginalisering;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att ta reda på eurocentrismens konsekvenser inom skola och utbildning och de konsekvenser det kan få på elever. Vidare undersöks hur dessa konsekvenser påverkar elevernas identitetsutveckling med hänsyn till etnisk tillhörighet i synnerhet. LÄS MER