Sökning: "pierre bourdieu kapital"

Visar resultat 11 - 15 av 178 uppsatser innehållade orden pierre bourdieu kapital.

  1. 11. Visuella linjer i Parasite (2019) : En form- och semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sara Davidsson; [2023]
    Nyckelord :Parasite; Bong Joon-Ho; Capital; Pierre Bourdieu; Semiotics; Mise-en-scène; composition; visual lines; Parasite; Bong Joon-Ho; Kapital; Pierre Bourdieu; Semiotik; Mise-en-scène; bildkompositon; visuella linjer;

    Sammanfattning : I den här undersökningen studeras hur visuella linjer används i den sydkoreanska filmen Parasite (2019) och hur dessa tillsammans med filmens mise-en-scène och bildkomposition bidrar till att förstärka de sociala teman som finns. Detta görs genom en semiotisk- och formanalys med hjälp av filmvetenskapliga begrepp. LÄS MER

  2. 12. Gymnasieelevers valkompetens : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares arbete med elevernas valkompetens på introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Alexandra Mezey; Moa Christiansson; [2023]
    Nyckelord :Handlingshorisont; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledare; Valkompetens; Vid- och snäv vägledning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever elevernas valkompetens samt hur studie- och yrkesvägledare arbetar för att främja elevernas valkompetens. Frågeställningarna lyder: Hur upplever studie- och yrkesvägledare elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet?Hur arbetar studie- och yrkesvägledare med elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet? Vår studie avgränsar sig till studie- och yrkesvägledare som arbetar med introduktionsprogram på gymnasiet med inriktningarna programinriktat val,yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion i södra Sverige. LÄS MER

  3. 13. “Steal with Pride” eller gå din egen väg : En kvalitativ intervjustudie om vad som krävs av företag för att lyckas på LinkedIn

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Martin Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Bourdieu; digitalt kapital; fält; företag; habitus; LinkedIn; social media; SNS; social nätverksanalys; IT; företag; online; sociala nätverkstjänster; ;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor's thesis is to study the strategic communication within companies in the IT industry that operate on LinkedIn. The study was conducted with a multiple qualitative interview approach, where the data consisted of four interviews with four communication professionals from different companies. LÄS MER

  4. 14. SMUTS : En sociosemiotisk analys av Balenciagas "The Mud Show" 2022 utifrån Pierre Bourdieus teori om kapital samt nutida mediala representationer av kriget i Ukraina.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Andrea Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Balenciaga; runway; fashion; haute couture; mud; media; war; Ukraine; provocation; capital; taste; Balenciaga; runway; mode; haute couture; lera; media; krig; Ukraina; provokation; kapital; smak;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine how the media representation of the war in Ukraine is portrayed in Balenciaga’s runway for "Summer 23" collection in Paris Fashion Week 2022. To reach the objective of this study I used an approach based on a qualitative method with support from theories concerning socio-semiotics, Pierre Bourdieu’s theory of capital, provocation and taste. LÄS MER

  5. 15. Vad säger den om dig? : En kvalitativ socialsemiotisk analys av en utställningsaffisch från Moderna Museet samt dess roll som identitet- och livsstilsmarkör för individen på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Hein Olsson; [2023]
    Nyckelord :Moderna Museet; utställningsaffischer; Andy Warhol; Pierre Bourdieu; kulturellt kapital; klass; god smak; skönhet; livsstil; individualitet;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to examine the concept of an individual who hangs an exhibition poster from Moderna Museet on their wall and shares it on Instagram. Questions regarding what that individual wants to tell the audience about themselves, their individuality and lifestyle, through sharing it on a public forum have been the main topic. LÄS MER